Provkörning av Audi RS e-tron GT
Det är ingen sportbil, det är en sportig bil. Där ligger skillnaden mellan e-tron GT och Porsche Taycan. Själva GT-beteckningen står också för Gran Turismo, en långfärdsbil med sportig karaktär. Ofta är de tvåsitsiga, eller kanske 2+2 men det går att förlåta e-tron GT för att den har ett riktigt baksäte.
Hur skiljer sig Audi RS e-tron GT från Porsche Taycan?
När ett märke ingår i en stor koncern som Volkswagen Group är det dumt att inte utnyttja de synergieffekter som uppstår. Så när Porsche vill bygga den perfekta elbilen är det självklart att Audi ska använda sig av det utvecklingsarbetet och bygga sin egen version. Så har det sett ut sedan Porsche Macan kom – den byggde på Audi Q5.
Men eftersom det är Porsches teknik blir det också en viss skillnad i hur e-tron GT upplevs jämfört med övriga elbilar med namnet e-tron (som Q4 e-tron och e-tron). E-tron är en beteckning som har använts sedan laddhybriden A3 e-tron kom så det skulle vara spännande att höra hur Audis ledning tänkte när de gav sin första renodlade elbil endast namnet e-tron. Tänkte de inte på att det kanske skulle komma andra modeller?
Åter till Porsches teknik: till exempel är det regel att erbjuda så kallad enpedalskörning i elbilar eftersom bromskraftsåtervinningen sköts utan inblandning av bromsarna. Istället är det elmotorn som går i revers och agerar generator för att ladda batteriet. Men Porsche är en sportbil och en sportbil måste ha perfekt känsla och repeterbarhet i alla led, från drivlina till bromsar. Alltså ska bromsen aktiveras manuellt med bromspedalen. Men självklart sker det även energiåtervinning till batteriet upp till en viss gräns man bromsar manuellt.
Design
Rent designmässigt har Audi satt sin egen prägel på både interiör och exteriör. Vad man tycker om det är subjektivt. Jag uppskattar mängden fysiska knappar och reglage istället för dessa förbaskade pekskärmar. Och jag uppskattar att e-tron GT ser helt egen ut. Ingen bagde engineering här inte.
Körkänslan
Körkänslan i e-tron GT är lite mer avslappnad än Taycan. Med det sagt är Taycan en otrolig bil som ger en oerhört fin körkänsla. Med avslappnad menar jag att Audis styrning är lättare och inte lika exakt, fjädringen något mjukare och chassit tillåter mer krängning. Den är inte lika vass helt enkelt. Men det är också en fråga om vad man som förare är ute efter. Alla är inte bekväma med att köra runt med ett Hattori Hanzō-svärd utan tycker att det räcker med en Global-kniv.
Fakta Audi RS e-tron GT
- Batteri: 93,4 kWh (brutto) 83,7 kWh (netto)
- Effekt: 475 kW (646 hk)
- Vridmoment: 830 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 461 km (WLTP)
- Maximal laddeffekt: 270 kW
- 0–100 km/h: 3,3 sek
- Toppfart: 250 km/h
- Förbrukning: 21,1 kWh/100 km
- Pris: 1 596 500 kr (före bonus)
- Rival: Porsche Taycan Turbo
Text: Jens Trulsson