Provkörning av Audi Q8 55 e-tron quattro
Audi är bra lustiga, för när de lanserade e-tron (som den hette då) måste de har varit medvetna om hur deras framtida modellprogram skulle komma att se ut? Namnet e-tron hade följt med från laddhybriderna till denna Audis första elbil. Och i sin iver att visa att den bara gick på el och inget annat fick den heta bara e-tron. Men den skulle ju inte bli den sista elbilen … Och där blev det lite galet. Men nu har de rättat till det genom att lite ge bort modellnamnet Q8 till e-tron. Som alltså numera heter Audi Q8 e-tron. Fast e-tron har nu blivit ett suffix istället för prefix. Kommer uppgraderade e-tron GT istället heta GT e tron?
Teknik
Stor bil, stort batteri och nu ett ännu större batteri. E-trons största brist från början var att det jättestora batteriet inte var tillräckligt stort. Eller, bilen var för ineffektiv. Tung, stor och räckvidden blev dess akilleshäl. Nu säger Audi att de har förbättrat alla de punkterna genom att förfina motorerna, slimma karossen för att minska luftmotståndet – nu 0,27 Cd för e-tron (tidigare 0,28 Cd) och 0,24 för e-tron Sportback (tidigare 0,26 Cd) – öka batteristorleken och snabbladdningskapaciteten från 150 kW till 170 kW (gäller Q8 55 e-tron och SQ8 55 e-tron). Som tidigare går det även att beställa en extra laddlucka på höger sida och 22 kW AC-laddning. Den ”gamla” 55 e-tron hade en batterikapacitet på 95 kWh brutto (89 kWh netto) och har nu blivit Q8 50 e-tron medan Q8 55 e-tron (och SQ8 55) får ett nytt batteri på 114 kWh (106 kWh netto). Därmed har räckvidden också ökat och provbilen hade en uppgiven räckvidd på 520 km.
Komfort
E-tron har luftfjädring som standardutrustning och i samverkan med den tunga bilen blir det en mycket behaglig upplevelse. Provbilen var utrustad med S linechassi som är något fastare, eller dynamiskt på Audi-språk. Baksätet är ypperligt för att vara en elbil med sin höga fina dyna och sköna sittställning. Såklart är framsätena också enormt trevliga.
Förarmiljö
Förarmiljön är sober och lättöverskådlig. Instrumentens gränssnitt är otroligt genomtänkt och snyggt. Att kunna maxa kartvyn i kombiinstrumentet är en härlig funktion som också är väldigt användbar. Ratten är skön att hålla i och har fysiska knappar men inga för farthållaren, den sköts fortfarande med en spak. Växelväljaren har en innovativ funktion samtidigt som de vadderade ”handtaget” fungerar som en plats att vila handen på när du använder den nedre pekskärmen. Körställningen är utmärkt även för längre personer med bra skjutmån för ratten och pedalerna på behörigt avstånd.
Köregenskaper
Sin sobra uppsyn till trots så är Q8 55 e-tron ett kraftpaket. Effekten på 300 kW (408 hk) ger en bra knuff i ryggen vid acceleration. Audi har förändrat både progressiviteten i styrningen och styvat upp framvagnen vilket ger en mer direkt känsla vid instyrning. Motorn på bakaxeln är också den som i huvudsak driver bilen vilket märks vid inspirerad körning. Eller när man stänger av systemen och sladdar runt i snön …
Infotainment
När e-tron kom överväldigades man av förfiningen av den automatiska bromskraftsåtervinningen som reagerade på GPS-input, car-2-x och på framförvarande trafik. Snygga Google Earth-kartbilder i navigationen, tre pekskärmar med haptisk återkoppling och sömlös integrering av Apple Carplay och Android Auto. Så är det fortfarande.
Bagageutrymme
569 liter är en bra skuff. Det får plats både rejält med packning för familjen och lite extra. I baljan under golvet kan du lägga annat än sladdar eftersom e-tron har en frunk på 62 liter. Dragvikten på 1,8 ton är kanske i minsta laget men med tanke på att bilen väger 2,7 ton är det tågvikten som sätter begränsingen.
Säkerhet
Så klart fem stjärnor i Euro NCAP men inte alla säkerhetssystem är standard. Saker som korsningsassistent, filbytesvarnare, urstigningsvarning, cross traffic assist, pre sense side och rear är extrautrustning. Sådant är inte cool.
Utrustningsnivåer
Proline är basutrustningen som det går att bygga vidare på. Eller så väljer du S line som också inkluderar hela Proline-paketet och bygger på det.
Waykes omdöme
Audi Q8 e-tron är fortfarande en av de finaste elbilar du kan köpa. Ja, den kostar en hel del, men du får också mycket för pengarna. Faktiskt ännu mer nu än tidigare.
Fakta
- Batteri: 114 kWh brutto, 106 kWh netto
- Effekt: 300 kW
- Vridmoment 664 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 520 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 22 kW/170 kW
- 0–100 km/h: 5,6 sek
- Toppfart: 200 km/h
- Förbrukning: 22,8 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 1 031 800 kronor
- Rival: Polestar 3