Provkörning av Audi Q6 e-tron quattro
Audis senaste elbil är ett samarbete med Porsche och en alldeles ny plattform kallad PPE, Premium Platform Electric. Det betyder att under skalet har den samma komponenter som Porsche Macan. Kanske det hjäper till att motivera prislappen?
Teknik
Audi bygger elbilar på flera fronter: dels en egenutvecklad plattform som huserar Q8 e-tron och dels ett samarbete med Volkswagen och deras MEB-plattform för Q4 e-tron. Q6 e-tron är ett samarbete med Porsche och deras Premium Platform Electric. Som sådan har Audi Q6 e-tron 800-voltsteknik och ultrasnabbladdning på upp till 270 kW. Som en rolig grej hade provbilen ett ladduttag på vardera sida men bara det vänstra kan ta emot DC-laddning.
Genom bromskraftsåtervinning kan systemet ta vara på upp till 220 kW energi och återföra det till batteriet. Batteriet är på 100 kWh brutto och har en nettokapacitet på 94,9 kWh.
Komfort
Komfort är en av Audis paradgrenar, framför allt när du skippar allt vad S heter. Audi vill gärna sporta till sina bilar med S hit och S dit. Undvik. Det är härligare att köra en bil som är följsam än en som är studsig
och hård. Luftfjädringen är utsökt kalibrerad och bjuder på väldigt fin åkkomfort.
Stolarna i provbilen var just S-märkta – vid basen av nacken av alla ställen – men bjuder på synnerlig komfort. Framför allt eftersom de går att justera i höjdled framtill vilket ger fin avlastning för låren för
längre personer. Baksätet är både rymligt och bekvämt men saknar möjlighet till extra lutning av ryggstödet.
Förarmiljö
Audi har byggt om interiört och presenterat ett helt nytt designkoncept som de kallar för ”softwrap” och ”digital scen”. Den vadderade så kallade ”softwrappen” sträcker sig från dörrarna via hela förarplatsen till
mittkonsolen. Ovanför den sitter den ”digitala scenen” med en helt ny välvd display som innehåller både förardisplay samt infotainmentdisplay i samma panel. Den fristående panoramadisplayen har OLED-teknik och består av den 11,9 tum stora Audi virtual cockpit och den 14,5 tum stora MMI touch-skärmen.
Förarmiljön är utformad som en båge och displayen är med sin böjda form riktad mot föraren. En speciell miljöbelysning får den välvda displayen att sväva när det är mörkt.
Den digitala scenen sträcker sig även till framsätespassagerarens 10,9 tum stora MMI-display som är integrerad i instrumentpanelens design. Tack vare aktivt privacy mode med shutter-teknik kan framsätespassageraren titta på film under körning utan att föraren distraheras. Ratt och mittkonsol känner vi igen från Q4 e-tron.
Köregenskaper
Audi Q6 e-tron ligger riktigt bra på vägen. Den är både klippstabil och tyst. Luftfjädringen (tillval) är mjuk och följsam och ger otrolig komfort.
Precis som i Q8 e-tron har Q6 e-tron paddlar på ratten som kan reglera bromskraftsåtervinningen vilket gör elbilskörningen väldigt smidig om du inte vill ligga i B-läget hela tiden. Bilen har även en automatisk
bromskraftsåtervinning som är avstånds- och geo-reglerad men jag upplevde den som lite för ryckig för att vara bekvämt. Kanske något som kan regleras med en uppdatering?
Infotainment
Audi har lanserat en helt ny, enhetlig infotainmentplattform, som är baserad på Android Automotive. Med hjälp av den självlärande röstassistenten från Audi (online och offline) kan man till exempel styra många funktioner i bilen. Assistenten är djupt integrerad i bilen och visas med en avatar på instrumentbrädan ("Audi Assistant Dashboard") och på vindrutevisningen med augmented reality. Med det nya indikeringskonceptet kan man till exempel starta en sökning efter nästa laddningsstation med rösten och
göra ett val från listan via pekskärmen.
Röstkommandona visas dessutom som text på displayen. Assistenten lär sig av användarens beteende och stödjer föraren utifrån tre kategorier: proaktiva förslag (kontextinformation används för att utifrån data situationsanpassat och proaktivt föreslå funktioner för aktivering), smarta rutiner (återkommande val identifieras, t.ex. användning av sätesvärme från och med vissa yttertemperaturer) och intelligenta listor (till exempel samtalslistor).
Användare kan dessutom få många av sina favoritappar direkt på bilens display tack vare en appbutik. De valda apparna installeras direkt i infotainmentsystemet i Q6, utan omvägar via en smartphone.
Bagageutrymme
Sätena kan fällas i 40/20/40-konfiguration och med alla säten på plats rymmer Q6 e-tron 526 liter. Fäll dem och du får in 1 529 liter. Baksätet fälls inte helt plant och det blir även en liten upphöjning vid
baksätets kant. Under golvet finns en liten lastbalja och faktiskt finns det även ett lastutrymme under huven fram (så kallad frunk) som rymmer en laddsladd (volym 64 liter). Dragvikten är hela 2 400 kilo men har du endast B-kort får du du bara hänga på 750 kilo.
Säkerhet
Vid provkörningstillfället hade Euro NCAP ännu inte testat Audi Q6 e-tron. Men bilen har alla de senaste säkerhetsfunktionerna.
Utrustningsnivåer
Audi Q6 e-tron finns för ovanlighetens skull i en bakhjulsdriven räckviddsversion kallad Performance, 639 kilometer enligt WLTP. Därtill så finns Q6 e-tron quattro (provkörd) och sportversionen Audi SQ6 e-
tron med hela 380 kW (516 hk). Senare tillkommer en bakhjulsdriven instegsmodell i Q6 e-tron-serien med ett mindre batteri på 83 kWh.
Waykes omdöme
Audi Q6 är ännu en i raden av kompetenta elbilar i miljonprisklassen. Den har design, komfort, utrymmen, räckvidd, snabbladdningskapacitet och prestanda. Egentligen allt du vill ha i en bil. Förutom priset då.
Fakta Audi Q6 e-tron quattro
- Batteri: 100 kWh brutto, 94,9 kW netto
- Effekt: 285 kW/388 hk
- Vridmoment: 600 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: Upp till 555 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/270 kW
- 0–100 km/h: 5,9 sek
- Toppfart: 210 km/h
- Förbrukning: 19,1 kWh/100 km
- Grundpris: 825 000 kronor
- Rival: Porsche Macan