Provkörning av Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce
Veloce – säg det ordet på det mest italienska sätt du kan så har du en stor anledning till att välja en elektrisk Alfa Romeo. För vem vill inte ha lite veloce i sin vardag?
Teknik
Alfa Romeo Junior bygger på samma plattform som Fiat 600 och Jeep Avenger. Alla bilarna går
att få med konventionell hybriddrivlina eller en helt elektrisk sådan. Junior Elettrica Veloce har ett batteri på 54 kWh och en specialutvecklad elmotor på 280 hk. Tillsammans med en torsendifferential på framaxeln, speciella hjulvinklar med negativ camber fram (-1,6°) och bak (-2.0°) och bredare spårvidd fram har Alfas ingenjörer skapat en riktig körmaskin som är lika effektiv på bana som den är rolig på vanlig väg. Styrutväxlingen på 14.6:1 är densamma som i BMW M4 och tillsammans med en chassisänkning på 25 mm ligger bilen som ett strykjärn på vägen.
Bromsarna på 382 mm fram med fyrkolvsok från Brembo ger suveränt grepp och bromssträckan
anges till 33 meter från 100 km/h.
Komfort
Nu har vi visserligen bara kört den på bana men det lovar gott. Målet hos Alfa Romeos
ingenjörer var inte att skapa en banbil utan en bil som kan uppföra sig lika väl på bana som den
kan på vanlig väg. Stötdämparna är specialutvecklade för se till att Junior ska vara ”bäst i
klassen”. Vad vi däremot kan berätta är att sportstolarna från Sabelt är fantastiska och ger
perfekt komfort för framsätesockupanterna.
Med sportstolarna är baksätet något trångt för personer över 180 cm även om takhöjden är
generös.
Köregenskaper
Wow! Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce lyckas med konststycket att erbjuda maximal känsla i
en framhjulsdriven elbil. Styrningen är extremt direkt och torsendifferetialen ser till att det alltid finns grepp. Det är nästan telepatiskt hur Junior reagerar på styrutslag och leendet på läpparna sprider sig snabbt mot öronen.
Förarmiljö
Vi har sett vardagsförsöken i Fiat 600 och Jeep Avenger (provkörda, båda två) men Alfa Romeo
har valt en helt annan väg med förarcentrerade instrument (canocchiale) och en mittkonsol som
är vriden mot föraren till. Sittställningen är riktigt bra med god justermån i ratten. Styrkringlan i sig är en delikat historia med smal krans och fint grepp. Men av någon anledning sitter den greppvänliga alcantaran i ovan- och nederkant av rattkransen…
Infotainment
Yes, det finns ett. Fullt tillräckligt med bättre grafik än kusinerna Jeep Avenger och Fiat 600.
Dessutom är det möjligt att personifiera genom drag and drop av widgetar.
Bagageutrymme
400 liter kan du klämma in i Junior vilket är klassledande. Hela 82 liter mer än Volvo EX30
(provkörd) till exempel. Tyvärr kan du inte få Junior med dragkrok.
Säkerhet
Säkerhetsorganisationen Euro NCAP har ännu inte hunnit testa Junior men Jeep Avenger som
den delar teknik med fick bara tre stjärnor! Mest beror det på säkerhetssystemen som inte har
fullt tillfredsställande funktion.
Utrustningsnivåer
Junior Elettrica Veloce går bara att få i Veloce-utförande vilket är den högsta utrustningsnivån
där Lusso-paketet ingår. Därtill kan du välja två olika paket: Technica eller Superiore. Technica
fokuserar på teknisk utrustning som matrixstrålkastare, trådlös laddning av telefon, keyless, bättre högtalarsystem och en mängd förarassistanssystem. Med Superiore ingår Technica och du får då även Sabelt-stolarna, öppningsbart glastak och lite läder/alcantarapiff i klädseln och på ratten. +75 000 kronor för en fullutrustad bil.
Sedan tillkommer så klart lite pengar för olika lacker, från 7 900 till 16 900 kronor.
Waykes omdöme
Köp! Roligare än så här blir det inte i lilla suvklassen. Kolla priset och jämför med konkurrenterna. Importören har prissatt Junior extremt konkurrenskraftigt för att du inte ska ha
någon anledning att inte välja Alfa Romeo.
Fakta Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce
- Batteri: 54 kWh netto
- Elmotor: 206 kW (280 hk)
- Vridmoment: 345 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 334 km
- Tjänstevikt: 1 590 kg
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/100 kW
- Acceleration 0–100 km/h: 5,9 sek
- Toppfart: 200 km/h
- Förbrukning: I.u. kWh/100 km
- Grundpris: 469 000 kr
- Rival: VW Golf GTI Clubsport