Provkörning av Aiways U5 - en otroligt lättkörd elbil!
Det snackas mycket om kinesiska elbilar. Ofta används till och med ”kinesisk” som något vi borde akta oss för. Som om bilen skulle vara tafflig eller ovärdig marknaden i väst.
Räckvidd Aiways U5
Aiways har funnits på den europeiska marknaden i ett par år nu och U5 drivs av en 150 kW-elmotor (204hk) på framaxeln som får energi från ett 63 kWh-batteri. Räckvidden uppges till 400 km WLTP men vid verklig körning borde sanningen ligga närmare 200-300 km, framför allt i vinterväglag. Bara 6,6 kW vid långsamladdning betyder att det tar cirka tio timmar att ladda batteriet fullt från en kritisk nivå. Snabbladdningen är inte heller speciellt snabb, bara 90 kW. Aiways hävdar att 20-80 procent ska ta 35 minuter.
Pris Aiways U5
Instegsmodellen kostar 429 990 kronor före bonus (70 000 kronor) men då saknas en för Sverige ganska nödvändig lyx: stolsvärme i framstolarna.
Runtomsikten är fin genom stora glaspartier och rejäla backspeglar. Även bakrutan har generös bakåtsikt och bakrutetorkaren är föredömligt stor. Panoramataket släpper in enormt med ljus i kupén. Även i den högsta utrustningsnivån är det endast förarstolen som är höj- och sänkbar, visserligen på elektrisk väg.
Svankstöd finns också till förarstolen, tack och lov (även i standardutförande).
Trots det för elbilar i denna storlek ganska modesta axelavståndet på 2,8 meter är innerutrymmena slösande. Benutrymmet i baksätet är lite överdrivet tilltaget, men det är ett typiskt kinesiskt drag. Men för att få till ett slösande generöst baksäte har ingenjörerna slarvat bort förarkomforten. Fotbrunnen där pedalerna sitter är för grund (på grund av framaxeln) och pedalerna kommer därför för nära förarstolen. Det leder till att stolen måste skjutas bak och kommer då för långt ifrån ratt och instrumentpanel. Det gör också att körkomforten blir lite sisådär.
Interiör Aiways U5
Kvalitetskänslan i bilen är fin. Dörrtjoffet är distinkt och det hörs inget
slammer eller oljud i kupén. Förarmiljön är digital och lättförståelig. Inga komplicerade menyer och det är snyggt och prydligt. Ratten är platt i ovan- och underkant för att föraren ska kunna se hela displayen och inget som stör körningen. Under den digitala klimatpanelen på mittkonsolen döljer sig ett fack för trådlös laddning av mobiltelefonen. Genialiskt.
Aiways U5 är otroligt lättkörd. Styrningen är lätt men går också att ställa i tre olika nivåer av motstånd. Fjädringen är mjuk och fin i makliga hastigheter men är inget för den som vill köra sportigt. Då hamnar den i otakt och upplevs oharmonisk.
För pengarna är U5 ett riktigt kap och med fem års nybilsgaranti kan den som köper bilen andas lugnt. Eventuella problem blir nästa ägares huvudvärk.
Fakta Aiways U5
- Batteri: 63 kWh (netto)
- Effekt: 150 kW (204 hk)
- Vridmoment 310 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 400 km (enligt Transportstyrelsen)
- Maximal laddeffekt: 90 kW
- 0–100 km/h: 7,5 sek
- Toppfart: 150 km/h
- Förbrukning: 17,0 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Pris: 429 990 kr (före bonus)
- Rival: MG ZS EV