Provkörning - Audi Q4 e-tron quattro

Provkörning - Audi Q4 e-tron quattro

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad måndag 5 juli 2021

Det som ska bli Audis folkelbil är nu äntligen här: Audi Q4 e-tron. Med quattro, så klart.

Skillnaden mellan Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron quattro

I släktskaran som utgör Volkswagen-familjens alla (volym)-märken är Audi det som är dyrast och mest påkostat. Design och kvalitet står i fokus och det tar man också betalt för. Men i skaran av eldrivna suvar på MEB-plattformen (som också innefattar Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq) är Audi inte dyrast. Basmodellen kostar då som en Skoda. Den är till och med några tusen billigare. Så skillnaden är egentligen vilket märke man föredrar.

Jag som har haft förmånen att köra alla tre kan tydligt urskilja tre väldigt olika karaktärer i de tre bilarna. Det är långt ifrån fråga om enkel badge engineering. Volkswagen ID.4 är avskalad och enkel i sin design. Inget är påträngande eller framfusigt. Skoda Enyaq är lite stram och traditionell och fylld med finesser. Audi Q4 är sitt märke troget. Den känns lyxig och exklusiv. Materialvalen är snygga och harmoniserar väl med det övriga modellutbudet.

Eftersom Audis grej är fyrhjulsdrift har Skoda och Volkswagen snällt fått vänta tills Audi lanserat sin Q4 med quattro. Nu går övriga märken också att få med fyrhjulsdrift, varför nu alla har sådan panik över det? Det är inte så att människor som bor i det allra nordligaste Sverige endast kör fyrhjulsdrivna bilar.

Vad får du av en Audi Q4 e-tron quattro?

Vi valde att prova toppversionen Audi Q4 50 e-tron quattro eftersom det är den första av de fyrhjulsdrivna bilarna på MEB-plattformen som vi kör. Visst, accelerationen är kraftigare, greppet är saftigare och priset är mastigare. Men är det värt merkostnaden med en elmotor fram för att kunna dra en 200 kilo tyngre släpvagn och få taskigare räckvidd? Inte för min del, men med tanke på hur viktigt många tycker att det är med fyrhjulsdrift kommer den att sälja som glass på stranden.

En sak som gör Audi unika i segmentet är att de erbjuder en Sportback-version av sin Q4. Lite slankare kaross gör att den smiter smidigare genom luften och därmed också får bättre räckvidd. 15 liter mer bagageutrymme får man också, knasigt nog eftersom karossutformningen gör den lite längre vid bakljusen.

Det erbjuds två batteristorlekar där basversionen Q4 35 mest räknas som en instegsmodell för de som med trevande steg kanske vill ta steget till elbil men inte vill lägga för mycket pengar.

Toppversionerna Q4 40 och 50 har mer inbakat i sitt pris som därmed också är rejält mycket högre.

Designen på Q4 är enligt mitt tycke den snyggaste i gänget av MEB-suvar. Förarmiljön känns exklusiv och den nya ratten som är platt i både över- och underkant är riktigt läcker. Dock finns det en sak som gör att jag skulle välja bort Q4:an: Det finns ingen sätesvärme i baksätet! Det har både Enyaq och ID.4.

Fakta Audi Q4 50 e-tron quattro

  • Batteri: 82 kWh (brutto) 76,6 kWh (netto)
  • Effekt: 299 hk
  • Vridmoment: 460 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 412–483 km (WLTP)
  • Maximal laddeffekt: 125 kW (tillval, annars 50 kW)
  • Max dragvikt: 1 200 kg
  • 0–100 km/h: 6,2 sek
  • Toppfart: 180 km/h
  • Förbrukning: 18,2 kWh/100 km
  • Pris: 641 900 kr (före bonus)
  • Rival: Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq

Text: Jens Trulsson

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad måndag 5 juli 2021

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil