Provkörning Arctic Trucks Isuzu D-Max AT37
Isuzu D-Max är en slitvarg redan i grundutförande. Nu kan Sveriges mest sålda pickup få efterbehandling hos Arctic Trucks för att bli nästintill ostoppbar. Hammarbybacken rådde den visserligen inte på, men det
var inte bilens fel …
Teknik
Arctic Trucks är ett isländsk företag grundat 1996 som har förgreningar i Europa, Nordamerika och Mellanöstern. De började som ett tillbehörsföretag till Toyota på Island men knoppades av till en helt egen
verksamhet 2005.
Isuzu är en renodlad nyttofordonstillverkare vilket betyder att de inte har en enda personbil i sitt modellutbud. Pickupen D-Max är det närmaste en ”bil” som Isuzu har att erbjuda. Lägger du då till Arctic Trucks egenskaper ovanpå det har du ett fordon som är proffs ut i däcknabbarna.
I Sverige erbjuder Arctic Trucks för närvarande tre versioner av Isuzu D-Max. Alla baserade på D-Max högsta utrustningsnivå XRX. AT33, AT35 och AT37. Siffran står för däckstorleken i tum. Vi har provkört AT37
Under huven sitter en turboladdad dieselfyra på 164 hästar och 360 Nm. Låter lite, tycker du kanske i dag när vi är vana vid elbilssiffror. Men D-Max är en arbetshäst och kommer väl förberedd med både hög- och lågväxel. Dessutom har Arctic Trucks modifierat utväxlingen i hjulaxlarna för att matcha de större däcken och bibehålla prestandan.
Markfrigången har ökat med 85 millimeter jämfört med standard (240 millimeter) till 325 millimeter och har åstadkommits dels genom att Arctic Trucks har höjt ramen, men också med hjälp av helt nya fjädrar
och dämpare.
Komfort
D-Max har fina säten som ger god komfort och rattens skjutmån är bra. Totalt räknar jag till tio stycken mugghållare i kupén. Rull- och fjädringkomfort är så klart lite annorlunda mot original då fjädringsvägen ökat markant. De stora däcken bidrar också till ett ständigt närvarande hummande i kupén.
Förarmiljö
Någorlunda modern och snygg förarmiljö med rejäla reglage som är lätta att använda. Om växelkopplaren mellan hög- och lågväxel, samt bak- och fyrhjulsdrift är busenkel att hantera.
Köregenskaper
I vanligt utförande är D-Max synnerligen sofistikerad som landsvägskamrat. I AT37-utförande är den fortfarande väldigt civiliserad. Känslan av att vara oövervinnerlig på gatan är välgrundad och i terrängen är det heller inga problem.
Infotainment
För att vara en bil utvecklad på 20-talet är infotainmensystemet under all kritik. Ja, alla moderna funktioner som Apple Carplay och Android Auto finns men gränssnitt, menyer och användarvänlighet är på oerhört låg nivå. Det ser ut som något som hör 90-talet till. Ljudet i högtalarsystemet är däremot riktigt bra.
Bagageutrymme
Som pickup är D-Max en av de mest lastgenerösa pickisarna i mellansegmentet. Eftersom AT37 är ganska kraftigt modifierad utifrån standard är lastvikten på flaket ”bara” 890 kilo. Men jämför du det med Fords prestandapickis Ranger Raptor (provkörd) som bara får lasta 577 kilo.
Säkerhet
Isuzu D-Max var den första pickup att få fem stjärnor i Euro NCAP och den första pickisen att utrustas med personbilslika säkerhetsattribut som autobroms, adaptiv farthållare med aktiv filhållning, filbytesvarning och varning för korsande trafik vid backning.
Utrustningsnivåer
Arctic Trucks bygger sina versioner på D-Max i den högsta utrustningsspecifikationen XRX. För närvarande finns det tre nivåer tillgängliga i Sverige AT33, AT35 och AT37 där siffran anger däckens
storlek i tum men också utrustningsnivå.
Waykes omdöme
Isuzu D-Max är Sverige mest sålda pickup och Arctic Trucks ankomst till Sverige kommer nog att spä på den siffran. Det finns ett stort intresse kring Arctic Trucks modeller, så pass att de bygger en svensk anläggning i Göteborg för att hantera efterfrågan. Frågan är väl mest om AT37 är någon du behöver, eller villhöver?
Fakta Isuzu D-Max AT37
- Motor: R4, turbodiesel
- Effekt: 164 hk vid 3 600 r/min
- Vridmoment: 360 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: I.u.
- Toppfart: I.u.
- Förbrukning: I. u.
- Koldioxid: I.u.
- Grundpris: 789 900 kronor exkl. moms
- Rival: Ford Ranger Raptor