Provåkning av Ford BlueCruise
Ford Mustang Mach-E har nyligen uppdaterats med ny mjukvara som släpper loss mer än någonsin tidigare: dina händer från ratten. Mach-E har även fått mer effekt, vilket gör den både snabbare och mer effektiv.
Teknik
Ford har övertalat EU att du numera ska få släppa händerna från ratten när du använder farthållaren. Med nya Blue Cruise har du en adaptiv farthållare med filhållning där du kan släppa händerna från ratten i så kallade Blue Cruise-zoner. Du aktiverar farthållaren som vanligt och när datorn känner av att du befinner dig i en Blue Cruise-zon och att vädret tillåter (vi kommer till det) blir förarinstrumentet blått och du kan släppa ratten. Ögonen måste vara på vägen. En IR-kamera på rattstången håller koll på ögonen och
avviker blicken från vägen i mer än fem sekunder börjar bilen att varna. Kör du i 100 km/h hinner du rulla 139 meter på fem sekunder! Fortsätter föraren att titta bort kommer det bromspulser i intervaller och om föraren fortfarande inte reagerar stannar bilen och aktiverar varningsblinkers.
I klart väder fungerar systemet helt okej. Vid vägarbeten kan systemet ibland fortsätta trots att det inte finns några vägmarkeringar innan det säger ifrån så det går absolut inte att slappna av och fokusera på
annat. Föraren måste vara beredd att ta över hela tiden. I regn vill inte systemet aktivera. Trots de bästa förutsättningar med helt nylagd asfalt och nymålade vägmarkeringar. Bilen vill inte ens aktivera den vanliga filhållningen.
Komfort
Fords egensinniga lösning för att kunna öppna dörren (E-latch) är lite omständligt. Då är vanliga dörrhandtag bättre. Framstolarna är väldigt breda och mjuka men känns som att de är i kortaste laget för att ge adekvat stöd för låren hos långa förare.
Provbilen har dubbelglas fram vilket ger en låg ljudnivå i kupén. Fjädringskomforten är sportigt fast men har ändå en behaglig följsamhet när du kommer upp i fart. I låga hastigheter upplevs den stötig.
Förarmiljö
Det lilla förarinstrumentet i Mach-E är otroligt väl utformat med vilken typ av information det visar, samt hur det visas. En stor skärm på mittkonsolen ska alla nya bilar ha, men ur förarsäkerhet är displayen framför ratten av största vikt.
Köregenskaper
Mustang Mach-E ingen överdrivet stor bil men den känns stor på ett sådär amerikanskt sätt som är lite odefinerbart. Köregenskaperna är lite ”ovanpå” och den är mer glidarbil än aktivt körinstrument.
Infotainment
När Mach-E kom 2019 var skärmen ett direkt svar på den stora skärmen i Tesla Model S. Men den har inte åldrats så väl. Gränssnittet ser platt ut och menyerna är lite röriga.
Bagageutrymme
Lastutrymmen är goda, frunken rymmer 81 liter och tack vare halvkombibakdelen får du in större last än vad de 402 VDA-litrarna skvallrar om. Med sätena fällda får du plats med 1 420 liter. Dragvikten på 1 500 kilo är helt okej.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP är på sin plats. Den höga fronten drar ner fotgängarskyddet något men säkerheten för de ombordvarande är genomgående hög. Även Fords assistanssystem har höga betyg och god funktion.
Utrustningsnivåer
Du kan välja mellan nivåerna Base, Premium och GT. Tillvalspaket är ett komfortpaket (standard i GT) innehållande B&O-ljud, elinställbara stolar med minne och elbaklucka.
Waykes omdöme
Ford Mustang Mach-E har haft det kämpigt på marknaden trots de (numera) konkurrenskraftiga priserna. Du måste vara lite egensinnig för att välja en Mach-E.
Fakta Ford Mustang Mach-E AWD
- Batteri: 98,7 kWh brutto, 91 kWh netto
- Effekt: 275 kW/370 hk
- Vridmoment: 675 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 550 km (enligt WLTP)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/150 kW
- 0–100 km/h: 4,3 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 18.8 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 619 900 kronor
- Rival: VW ID. 4