Privatleasing - Här är tillvalen du ska välja (och avstå)

Privatleasing - Här är tillvalen du ska välja (och avstå)

Välja bil
Lästid 3 min
Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Publicerad lördag 14 oktober 2017
Privatleasing - Här är tillvalen du ska välja (och avstå)

Att äga är ute.

Nu gäller det att ha tillgång till det du behöver (film- och musikstreaming) men bara när du behöver det. Eller att hyra. Allt ska hyras – från vitvaror till mobiltelefoner. Och bilen.

Privatleasing av bil har exploderat på några år. Från ingenting för tio år sedan till att i dag stå för 30 procent av alla nybilsköp.

En del mer ovanliga märken har hittat sin affärsmodell på den svenska marknaden: Otroliga 78 procent av Seats bilförsäljning till privatpersoner är leasing.
Privatleasing är en ägarform som tilltalar yngre köpare i allmänhet, och kvinnor i synnerhet. Du vet vad bilen kommer att kosta dig varje månad.

Men när du tecknar kontrakt för privatleasing finns en del fällor att se upp med. Handlaren vill att du ska göra ett antal val – både när det gäller själva avtalet men också när det gäller tillval till bilen. Här kan det bli väldigt fel för dig som kund.
– Det sämsta du kan göra är att gå till bilhandlaren, slå dig ner och dricka kaffe, kryssa i lite skojig utrustning och underteckna ett kontrakt som du inte noga räknat på, säger Alrik Söderlind, chefredaktör för auto motor & sport.

I en del färdiga kalkyler finns tillval som ger handlarna ett garanterat restvärde, saker som höjer bilens värde när leasingperioden är över och bilen ska säljas vidare. Ibland får du betala hela kostnaden för tillvalen under avtalstiden – en väldigt dålig affär för dig.
Alla återförsäljare har stenkoll på vilken utrustning ett begagnatobjekt behöver för att i princip bara vända i bilhallen. Av den anledningen kan vissa tillval vara riktigt prisvärda – medan andra har överpris.

Därför ska vi hjälpa dig att reda ut vad du ska välja och vad du ska avstå.

Välj rätt körsträcka
Vald körsträcka går inte att ändra. Ditt avtal gäller för en avtalad körsträcka så kontrollera noga hur mycket varje extramil kostar. Och hur mycket du får tillbaka om du kört mindre än beräknat. Ett vanligt pris för extramil är 12-13 kronor/mil. Tusen extra mil på ett år blir alltså 12.000 kronor eller 1.000 kronor mer i månaden. Det är billigare att köpa ”extramil” i avtalet än i efterhand.

Köp däcken själv
Vinterdäck kan vara ett tämligen dyrt tillval, men om kostnaden även inkluderar däckhotell/byte blir priset mer skäligt. Ibland kan vinterdäck på hjul kosta så mycket som 14.000 kronor över tre år. Klart billigare blir det för dig att köpa däck på fälg separat och sedan sälja dem efter avtalsperiodens slut.

Ta egen försäkring?
Ibland brukar leasingbilarna åtföljas av ett schablonpåslag för försäkring. Det kan vara ett smart alternativ för ungdomar boende i storstad. Men om priset på försäkringen sätts utifrån dina personuppgifter kan du oftast fixa ett bättre deal med det bolag där du har dina andra försäkringar.

Automatlåda – bra deal
Vi hittade en leasingbil där tillägget automatlåda ”bara” kostade 218 kronor/månad. Det betyder 7.848 kronor efter tre år. Vid ett vanligt köp kostar automatlåda hela 21.000 kronor extra. Automat är också ett tillval som ger mycket för pengarna för dig som leasar.

Läderklädsel och taklucka – dåliga val
Här är två tillval som det är läge att se upp för. Priserna är väldigt höga, och du måste verkligen ställa dig frågan om det är nödvändigt. Du får betala stor del av tillägget under de tre år du leasar bilen.

Premiumpaket – se upp!
Många bilmodeller erbjuds med speciella, förutbestämda, tillvalspaket. Här gäller det att kolla såväl innehåll som pris väldigt noga. Ett exempel: Premiumpaket till Mercedes C200d Kombi kostar 346 kronor per månad, alltså totalt 12.456 kronor efter tre år. Den som köper samma bil betalar 11.900 kronor för paketet. En dålig affär eftersom du bara får tillbaka, i form av ökat restvärde, ungefär 30 procent av tillvalets kostnad.

Tillval som du får betala helt och hållet
I en del färdiga kalkyler finns tillval som ger handlarna ett garanterat restvärde, och som höjer bilens attraktionskraft/pris när den sedan återtas för att säljas. Sedan finns det tillval som du som leasingtagare kommer att ha betalat färdigt under de tre åren: Dragkrok, bärkassehållare och ställbara stötdämpare är tre tillval vi hittat där du kommer att få betala hela kostnaden. Dessa tre är dessutom svåra/omöjliga att själv montera i efterhand och ”plocka av” när bilen ska lämnas tillbaka.

Tillval som du kan köpa själv - och sedan sälja
Det finns en del löst monterade tillval där du gör bäst affär genom att själva köpa nytt/begagnat och sedan sälja det vidare efter tre år. Takräcken och andra lastanordningar är exempel på sådana val.

Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Uppdaterad måndag 9 april 2018
Publicerad lördag 14 oktober 2017

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil