Ny Provkörning av Toyota bZ4x

Ny Provkörning av Toyota bZ4x

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad tisdag 17 oktober 2023

När Toyota släppte sin första renodlade elbil var det många som inte var imponerade. Köpare i Norge fick lov att lämna tillbaka sina bilar och få pengarna tillbaka om de ville. Kritiken gällde bland annat räckvidden. Nu har Toyota uppdaterat sin BZ4x. Är den bättre nu?

Teknik

bZ4X finns både som fram- och fyrhjulsdriven, till skillnad mot Subaru Solterra som endast finns med fyrhjulsdrift. Markfrigången är också 33 millimeter lägre på bZ4X vilket borde ge en ganska mycket bättre förbrukning. Men inte på pappret. Versionen vi körde är en AWD i Executive utförande. Toppversionen för 650 900 kronor alltså. En motor fram och en bak på respektive 80 kW och en systemeffekt på 160 kW (218 hk). Laddeffekt är 11 kW AC-laddning och 150 kW DC-laddning. Förvärmning av batteriet finns inte, däremot värmepump. När batteriet töms helt, som i vårt test, försvinner möjligheten att köra komfortfunktioner som klimatanläggning till att batteriets state of charge nått en viss nivå igen.

Komfort

bZ4X är skön att köra och körställningen är fin där ratten har god skjutmån och även en längre förare kan sitta bekvämt. Stolarna är inte så skålade utan har en mer rundad profil. Baksätet är något trångt för personer över 180 cm med låg takhöjd och elbilstypiskt högt golv som gör att låren inte får någon avlastning av dynan. Ryggstödet i baksätet är ställbart i två lägen.

Förarmiljö

Toyota har på sitt vanliga manér spritt ut knappar och funktioner hej vilt i kupén. Till exempel sitter det fysiska knappar för nollställning av trippmätaren och reostatfunktionen nere till höger om ratten. Det lilla
instrumentklustret framför föraren är smidigt men lite svåröverskådligt och det blir ett himla fipplande för att kunna se alla funktioner. Rattknapparna är smidiga och enkla att använda.

Köregenskaper

bZ4X är trygg på vägen. Styrningen är ganska direkt men bjuder inte på någon vidare vägkänsla. Fjädringen är suvigt stram men har ändå en finstämd mjukhet som gör den mindre snackig över ojämnheter. Den adaptiva farthållaren fungerar fint och lättanvänd.

Infotainment

Toyota har lyft sitt infotainment flera snäpp men ligger fortfarande på en miniminivå jämfört med konkurrenterna. Det går inte att dela upp skärmen i flera vyer och gränssnittet känns något gammaldags. Sedan vi provade bZ4X första gången har funktioner som batteristatus i procent och funktionsförbrukning, alltså vad elektriciteten i drivbatteriet går till, inkluderats. Apple Carplay (trådlöst) och Android Auto (med sladd) finns.

Bagageutrymme

452 liter (441 liter med JBL-system) under insynsskydd är godkänt. Framför allt är bagageutrymmet lättlastat utan trösklar, skarvar och kanter.

Säkerhet

Fem stjärnor i Euro NCAP, allt annat hade varit otänkbart. Därtill är den mesta säkerhetsutrustningen standard även i instegsnivån Active och det som saknas är aktivt krockskyddssystem med förarövervakningskamera, döda vinkel-varnare, parkeringssensorer, intelligent autobroms bak och safe exit assist.

Utrustningsnivåer

Toyota arbetar vidare med nivåerna Active, Style och Executive där den sistnämnda har nästan allt standard. Nivå Active är väldigt basutrustad och det enda tillvalspaket som finns är elektrisk baklucka och regnsensor. Vid köp av en så pass dyr bil som bZ4X får man hoppas att köpare i alla fall börjar på nivå Style.

Waykes omdöme

Toyota bZ4X har vuxit som elbil med uppdateringarna. Toyotas kunder är väldigt lojala och därför blir det naturligt för dem att välja en bZ4X och garantierna bra. I nuläget (oktober 2023) erbjuder även Toyota privatleasing med fast ränta.

Fakta Toyota bZ4X

  • Batteri: 71,4 kWh brutto, 65,5 kWh netto
  • Effekt: 2 x 80 kW (2 x 109 hk)
  • Vridmoment 2 x 168,5 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 502 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/150 kW
  • 0–100 km/h: 6,9 sek
  • Toppfart: 160 km/h
  • Förbrukning: 14,8 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: 579 900 kr
  • Rival: Kia EV6
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad tisdag 17 oktober 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil