Här är tillvalen du ska välja – och undvika
Olika biltillverkare har lite olika syn på det här med tillval och utrustning. Vissa erbjuder bara olika former av utrustningsnivåer där vissa tillval ingår. Sedan finns nästan inga tillval i övrigt.
Japanska biltillverkare är experter på detta. Fördelen är att det bara finns några få versioner av bilen att välja på – enklare för dig som begagnatköpare. Nackdelen är att du inte kan skräddarsy din bil. Vill du ha navigationssystem men skippa läderklädseln? Sorry, det är omöjligt.
Andra har en annan approach. Tyska biltillverkare är till exempel experter på att ha enskilda tillval där du kan kryssa i precis de finesser du vill ha och strunta i resten. Det innebär långa tillvalslistor med miljontals kombinationer men också en möjlighet att få bilen precis som du vill ha den.
Paket är enkla – men passar inte alltid
De flesta bilmärken har ändå ett antal paket och enskilda tillval vid sidan av paketen. Det kan vara en smart idé att välja ett paket istället för enskilda tillval. Det innebär nämligen att nästa köpare kan vara säker på att bilen har alla funktioner som ingår i paketet.
Ett exempel: "Säkerhetspaketet" till en viss bilmodell kostar 15.000 kronor. Som enskilda tillval kostar det 19.000 kronor. Inget snack om att det är smartare att välja paketet, även om det finns vissa funktioner i paketet som du kanske inte vill ha. Bilen blir nämligen lättare att sälja i efterhand om den har "Säkerhetspaketet" och inte bara vissa av tillvalen som finns i paketet.
"Konstiga" färger
Vill du verkligen ha en bil i en speciell färg är det förstås ingen tvekan om att du ska unna dig det. Ha bara i åtanke att den kan bli svårsåld i andra hand.
Teknik kan snabbt kännas gammal
Det går undan i teknikutvecklingen och ibland kan ett nyutvecklat system i bilen kännas föråldrat redan efter något år.
Navigationssystem är dyrt att köpa och kan dessutom behöva uppdateras med nya kartor emellanåt. Fördelen är att systemet är integrerat i bilen och därmed kan skötas smidigt med bilens knappar och kontroller. Det är bättre än att knappa på mobilen och använda en app för att navigera.
Men appen har andra fördelar. Den är alltid uppdaterad och det går lätt att hitta restauranger och annat, som kan ha tillkommit eller försvunnit sedan bilens navigationssystem uppdaterades.
Det finns dock en del teknikutrustning som din bil gärna får ha. Ett sådant är eluppvärmd ratt. Om det inte är standard, som hos vissa märken, brukar det kosta några tusenlappar, men faktum är att det är något fler och fler svenska bilköpare värdesätter högt. Det är väldigt härligt kalla vinterdagar.
Annan utrustning som kan göra vardagen lite enklare är nyckellös start, där du kan ha kvar nyckeln i fickan och ändå låsa upp bilen och starta motorn.
En del uppskattar också om bilen har Apple CarPlay eller Android Auto. Det gör att mobilens appar kan visas på bilens skärm i ett lite större format. Det är säkrare än att fippla med mobilskärmen medan du kör.
Tänk på säkerheten!
Alla biltillverkare är tyvärr inte lika generösa med att skicka med säkerhetsutrustning som standard. Ibland är det tillval och då gäller det att kolla upp vad bilen har, och vad den saknar. Sidokrockkuddar är ett typiskt exempel på utrustning som kan vara tillval.
Till säkerheten hör också bra strålkastare. Det värdesätter du som kör mycket i mörker. Moderna bilar har ibland konventionella så kallade halogenstrålkastare som standard, och xenon- eller LED-strålkastare som tillval. De levererar ofta bättre ljus än vanliga halogenlampor men inte alltid.
Autobroms får gärna finnas i bilen. Systemet håller koll på omgivningen och kan varna om du är på väg att krocka. Vissa system kan också bromsa ned bilen till stillastående i en nödsituation. Men autobroms kan fungera på olika sätt hos olika märken – det finns ingen standardlösning. Kolla upp vad som gäller för bilen du tittar på.
Adaptiv farthållare kan vara fantastiskt smidigt. Den "ser" bilen framför och anpassar hastigheten efter den. Om bilen framför bromsar, bromsar även din bil. Men kom ihåg att den här typen av system tyvärr inte funkar lika bra hos alla märken. Vissa ligger längre fram i utvecklingen än andra. Provkör innan du slår till.
Automatlåda
Fler och fler svenska bilköpare vill överlåta växlingen åt bilen med en automatlåda. Den har gått från lyxigt tillval i dyra bilar till att finnas i var och varannan bil, även billiga småbilar.
Automatlåda kan vara dyrt att köpa till och ofta kan också automatväxlade bilar vara lite dyrare som begagnade. Ofta drar de också mer bränsle. Men fördelen är uppenbar: det är skönt och avslappnande att köra med automatlåda och en sak mindre att tänka på i trafiken.
Fyrhjulsdrift
Även fyrhjulsdrift har blivit populärt bland svenska bilköpare. Det var inte så länge sedan fyrhjulsdrift bara fanns på traktorliknande terrängfordon. Idag sitter det i en stor del av alla nya bilar som säljs, nästan oavsett storlek.
Fyrhjulsdrift är vanligast i kombibilar och suvar. De ska klara alla krav som vardagen och familjelivet ställer på dem, och fyrhjulsdrift kan vara skillnaden mellan att klara den sista biten på den oplogade vintervägen och att köra fast. Å andra sidan ger fyrhjulsdrift högre förbrukning och det kan invagga i falsk säkerhet.
Fyrhjulsdrift är ofta ganska dyrt att köpa till, men det kan löna sig. Som begagnad får du ofta tillbaka pengarna, åtminstone om det är en kombi eller suv. Är det en mindre bil är det lite mer osäkert.
Olika tillval för olika bilar
Det finns en del tillval som vissa, speciella biltyper "ska" ha. Då är det en smart idé att försöka leta efter en bil som har de rätta tillvalen. Det kommer löna sig när du säljer bilen.
Ett exempel är stolsvärme bak i en familjebil. En liten detalj som är väldigt uppskattad, inte kostar så mycket och gör vardagen lite bekvämare.
Ett annat exempel är motor- och kupévärmare, särskilt i de norra delarna av landet.
Se upp med årskostnaden
Vissa tillval kostar en del att hålla uppdaterade – annars slutar de fungera. Navigationssystemet blir förstås bättre om kartorna är uppdaterade och det kan kosta en liten slant. Nya bilar kan också ha 4G-uppkoppling och WiFi-hotspot, för att passagerarna ska kunna surfa trådlöst och kolla på film i baksätet eller för att bilen ska kunna kommunicera med nätet eller med en mobilapp. Det är smidigt, men tänk på att den här typen av tillval nästan alltid beläggs med en årsavgift efter några år.
Utgå från dig själv och hur du kör
Allt det här är bara en rekommendation. I slutänden gäller det att utgå från dina egna behov.
Det finns vissa tillval som kanske inte lönar sig sett till pengarna, men som ändå är härliga att ha eftersom du själv värdesätter dem högt. Det kan handla om ett dyrt ljudsystem – perfekt om du gillar musik.
Nattsiktsassistans, som "ser i mörkret" och varnar för vilda djur och andra bilar, är ett svindyrt tillval som ytterst få kryssar i. Du får förmodligen inte tillbaka pengarna du investerar i det. Men om du kör i mörkret ofta och vill öka säkerheten är det förstås klockrent för dig.
Sammanfattning
- Automatlåda och fyrhjulsdrift är två tillval som är vanliga i Sverige och som ofta kan löna sig när du ska sälja bilen.
- Undvik gärna dyr utrustning som snabbt känns gammal i mindre och billigare bilar, till exempel navigationssystem.
- I större och lyxigare bilar förväntas en högre utrustningsnivå med fler finesser.
- Utgå från dig själv – välj den utrustning som passar för hur du kör. Till exempel uppgraderade strålkastare om du kör i mörker, fyrhjulsdrift om du kör på dåliga vintervägar och ett bra ljudsystem om du älskar musik.
- Tänk på säkerheten! Autobroms och adaptiv farthållare gör körningen bekvämare och säkrare.