Här är nya uppdaterade Volvo XC90
Volvo XC90 må ha 10 år på nacken men bättre bil i sitt segment och prisklass får du leta länge efter. Framför allt om du vill ha en laddhybrid med 7 ordentliga sittplatser.
Teknik
Varför bygger Volvo en premium-suv med enbart fyrcylindriga motorer? En genialiskt drag skulle det visa sig. Visst, vissa köpare drog öronen åt sig och valde tyska eller amerikanska vagnar istället med stor cylindervolym. Men sådant kommer med ett pris, och då pratar vi inte enbart bränslekostnader. Genom att placera en radfyra på tvären i motorrummet fick Volvos ingenjörer en massa plats över för annat. Bland annat pedalställ för föraren, vilket gör att innerutrymmena kan maximeras ordentligt. Ingen av tyskarna erbjuder en sjusitsig laddhybrid, det är bara Kia och Hyundai som kan leverera där.
Under huven på Volvo XC90 T8 sitter en tvåliters radfyra med både turbo och kompressor som ger hela 310 hästar. På bakaxeln sitter en elmotor som ger 145 hästar. Total systemeffekt är 455 hk eller 335 kW. I kardantunneln gömmer sig samma batteri på 18,8 kWh som tidigare. Laddkapaciteten har ökat från initialt 3,6 kW till 6,4 kW.
Komfort
Volvos uppdatering av XC90 är nästan uteslutande komfortinriktad. Med skumfyllda A-stolpar minskas vindbruset vid höga hastigheter och de nya frekvensstyrda dämparna har större komfortmån än tidigare. Luftfjädring finns så klart fortfarande.
Volvo XC90 har en av fordonsklassens absolut skönaste förarplatser. Skjutmånen i ratten är generös och även längre personer kan sitta bekvämt med bra avstånd till pedalerna samtidigt som armarna inte måste sträcka sig efter ratten. Lägg därtill att stolsinställningarna tillåter att dynan kan lutas kraftigt vilket ger skönt lårstöd vid långkörningar.
Baksätet har tre individuellt konfigurerbara sittplatser som går att skjuta och fälla oberoende av varandra.
Sittkomforten är god på alla platser, till och med tredje raden (om du inte är allt för lång). Enligt Volvo kan personer upp till 170 centimeter sitta bekvämt på tredje raden, men för att den andra raden inte ska behöva skjutas fram rör det sig snarare om personer upp till 150 centimeter.
Ljudsystemet från Bowers & Wilkins kostar 28 000 kronor extra och är ett av bilvärldens absolut bästa.
Förarmiljö
XC90 har fått en ny och större skärm på instrumentpanelen och på mittkonsolen har Volvo möblerat om så att det nu finns en trådlös laddplatta för telefonen framför växelväljaren och mugghållarna har blivit större. Förarinstrumentet är digitalt men har få konfigureringsmöjligheter och grafiken är något enkel jämfört med konkurrenternas.
Ratten är skön att hålla i och trots att rattknapparna är relativt få fungerar de väl och är enkla och intuitiva att använda.
Köregenskaper
Volvo XC90 är en stor bil och som sådan kan du inte förvänta dig några sportiga köregenskaper trots att bilen har 455 hästar och kan sprinta till 100 km/h på 5,4 sekunder. XC90 rör sig värdigt över underlaget och med tillvalet luftfjädring (26 900 kronor) får du en bil som kan hantera det mesta. Bilen maskerar ojämnheter och fint och långfärdskomforten är otroligt bra. Dock märks det att det kan smälla till i hjulställen ibland när bilen blir överraskad och det finns tyskar som har bättre luftfjädring. Men smakar det så kostar det.
Infotainment
I vår senaste provkörning av XC90 kritiserade vi den lilla skärmen, men eftersom den nu har växt till 11,2 tum har vi inte längre problem med att ikonerna är för små och handhavandet lite för pilligt. Pixeldensiteten har ökat med 21 procent för bättre upplösning.
Men det är innehållet på skärmen som står för den största förändringen. Numera har Volvo lagt de vanligaste apparna och kontrollerna som karta, media och telefon direkt på hemskärmen vilket betyder färre petningar på skärmen för att komma till de funktioner som du använder oftast. Smart.
Bagageutrymme
Bagageluckan är stor och utrymmet är lättlastat. Som vanligt finns Volvos alla lastfinesser tillgängliga, till exempel luckan i golvet som kan fällas upp för att ställa matkassar bakom. Eller fixera en enda liten påse
med det elastiska bandet.
Med alla säten uppfällda ryms det 262 liter bakom tredje raden. Det är faktiskt helt okej. Fäller du dem är det 640 liter du har att leka med och fäller du alla säten får du 1 816 liter. De första två måtten gäller under insynsskydd eller upp till övre kanten på sätet. Dragkrok är tillval för 11 900 kronor och då får du dra upp till 2 400 kilo.
Säkerhet
Volvo XC90 är en av de säkraste bilarna som går att köpa på marknaden. Volvo har som uttalat mål att ingen ska behöva dö i en Volvo. Men problemet kan också vara oskyddade trafikanter som finns utanför bilen. En hög suvmotorhuv är betydligt dödligare för en gångtrafikant eller cyklist än motsvarande låg bils motorhuv.
Eftersom XC90 inte har krocktestats sedan 2015 anser EuroNCAP att det femstjärniga betyget har utgått då det baseras på äldre kriterier. Dock ska sägas att den fick toppbetyg 2015 och alla assistanssystem som krävs i dagens tester är redan standard.
Utrustningsnivåer
Numera erbjuder Volvo XC90 endast i utförandet Ultra för 994 000 kronor. Då är det mesta standard och du kan egentligen bara lägga till lyxfluff som ventilerat nappaläder, luftfjädring, sätesmassage och så vidare.
Waykes omdöme
Volvo XC90 har våra varmaste rekommendationer. Dyr, ja, men i jämförelse med vad som finns på marknaden i samma storlek är den ditt bästa köp. Den har det som verkligen räknas: komfort och utrymmen i en riktigt snygg förpackning.
Fakta Volvo XC90 T8
- Motor: R4, turbo, bensin, 1 969 cm3
- Effekt: 310 hk
- Elmotor: 107 kW
- Batteri: 18,8 kWh
- Systemeffekt: 455 hk
- Vridmoment: 709 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: 5,4 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 20,2 kWh eller 1,3 l/100 km
- Koldioxid: 32 g/100 km
- Räckvidd på el: 69 km
- Dragvikt: 2 400 kg
- Grundpris: från 994 800 kronor
- Rival: Hyundai Santa Fe