Guide: VW Golf

Volkswagen Golf – som fick sina ursprungsformer av kändis-bildesignern Giorgetto Giugiaro – presenterades 1974 som en ersättare till ”VW-bubblan” och blev en omedelbar succé.
Nästan varje år under sin livstid har VW Golf varit bästsäljaren på den europeiska marknaden. Bilen som skapade en helt egen fordonsklass (Golfklassen) är sedan 2012 framme i sin sjunde generation. Och Golf – som nu tillverkats i över 34 miljoner exemplar genom tiderna – är precis lika populär som någonsin tidigare. Så sent som 2013 fick Golf utmärkelsen ”Årets bil i Europa” (för andra gången).
Vi fokuserar på de två senaste generationerna Golf VI (2008–2013) och den nuvarande Golf VII (2012–).
Medan Golf VI med nöd och näppe kan kallas för en ny generation är däremot Golf VII verkligen helt ny, med en helt ny bottenplatta som används i VW-koncernens bilar från småbilen Polo till den mycket större Passatmodellen.
En viktig nyhet i ”sjuan” är att den fick ökad säkerhet i form av Pre-Crash Safety (säkerhetsbältena spänns och sidorutor dras upp innan olyckan är ett faktum) samt City Emergency Brake (ett så kallat autobromssystem som kan bromsa för andra bilar i upp till 65 km/h om föraren inte reagerar) som tillval. Se det som en viktig kontrollpunkt när du letar efter en begagnad Golf. Autobroms kan hjälpa till att undvika både försmädliga och farliga krockar i stads- och kökörning. Golf har genom åren klarat sig alldeles utmärkt genom Euro NCAP:s krocktester med fem stjärnor i betyg.
En nyare generation bör helt enkelt vara lite bättre, och det stämmer när det gäller Golf. Golf-sjuan får ännu högre betyg än sina föregångare när det gäller kvalitet, ekonomi och körglädje, när ägarna själva får tycka till om sina bilar – tre områden där båda Golf-generationerna ligger högre än medelbilen.
Den nya generationen känns också mer vuxen än föregångaren. Kvalitetskänslan i kupén platsar faktiskt i dyrare och större bilar. När det gäller driftsäkerhet och mängden problem står sig Golf generellt väl, med få ”typiska felaktigheter” överlag.
Vissa ägare har rapporterat problem med dubbelkopplingslådan DSG, problem som verkar kopplade till bilar som körs mycket i stadstrafik. Lamellerna kan ta stryk och behöva bytas. Kolla också serviceboken noga om du tittar på tidiga Golf VI med 1,4 TSI-motorn. På årsmodellerna 2006–2010 har en del bilägare drabbats av problem med kamkedjan, i flera fall beroende på att bilen inte servats enligt givet intervall.
Att underhålla en Golf är annars relativt sett billigt. Golf VII har blivit billigare, bland annat när det gäller skatt och servicekostnader, än sina föregångare.
– VW Golf är generellt sett en väldigt bra bil. Den har få brister och det finns inget område där vi kan se tydliga problem i samband med besiktningar, säger Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktningar hos Bilprovningen.
Vad säger då ägarna om att äga och köra en Golf?
Till att börja med: 80 procent (Golf VI) respektive 84 procent (Golf VII) skulle göra om sitt köp. En del missnöje finns när det gäller bagageutrymmet och ljudnivån och Golf-köparen verkar inte ha gjort sitt val på grund av bilens utseende. Däremot ligger modellen på högre betyg än medelbilen när det gäller ekonomi.
Att Golf är populär, omtyckt och relativt bekymmersfri gör den eftertraktad på begagnatmarknaden. Även om utbudet av bilar är stort så är också priserna rätt höga för storleksklassen.
VW Golf har genom åren funnits i en mängd varianter, både när det gäller karosser och drivlinor. Eftersom utbudet är så stort är det inte särskilt svårt att hitta just den modellvariant du söker.
Siffrorna kommer från auto motor & sports begagnatdatabas, där bilägarna själva sätter betyg på sin bil och rapporterar om problem. Databasen innehåller totalt över 45.000 svar.