Gå inte på myterna – här är fördelarna och nackdelarna med fyrhjulsdrift
Bilar som driver med alla fyra hjulen har gått från att vara något riktigt udda till att finnas på var och varannan garageuppfart. Fyrhjulsdrift finns inte längre bara i stora terrängbilar utan i de flesta bilklasser.
Det viktigaste att komma ihåg är att fyrhjulsdrift "inte är allt" för att komma fram säkert. Det viktigaste är bra däck – med riktigt bra och säkra vinterdäck tar du dig väldigt mycket längre än en bil med dåliga däck, även om den har fyrhjulsdrift.
Bara två procent av alla bilar som såldes i Sverige 1990 var fyrhjulsdrivna. Men den siffran hade ökat till hela 31 procent 2014.
Tryggare körkänsla…
En bil med fyrhjulsdrift upplevs ofta som mycket stabilare och tryggare att köra än samma bil som bara driver med fram- eller bakhjulen.
Moderna bilar har ofta avancerade system som skickar ut rätt mängd kraft till rätt hjul vid rätt tillfälle för att bilen ska gå stadigt. Det märker du framför allt på vintern, till exempel när du kör på moddiga vägar. Det är upp till dig att avgöra hur ofta du faktiskt använder bilen på det sättet.
Fyrhjulsdrift är också vanligt på riktigt starka bilar. En stark bil som bara driver med framhjulen får ofta problem med fästet.
…men fyrhjulsdriften kan också invagga i falsk trygghet
Fyrhjulsdriftens bättre fäste gör att du snabbare kommer upp i högre hastighet. Men en fyrhjulsdriven bil har inte bättre bromsförmåga än en tvåhjulsdriven. Det kan snarare vara tvärt om eftersom en fyrhjulsdriven bil väger mer.
En undersökning från Folksam som gjordes 2017 kom fram till att den som väljer en fyrhjulsdriven bil och tror att den automatiskt är säkrare har fel. Risken för olyckor med personskador på is eller snö ökar faktiskt med 20–30 procent om bilen är fyrhjulsdriven.
På torrt eller vått underlag är risken däremot lika hög för fyrhjulsdrivna som för tvåhjulsdrivna bilar. Fyrhjulsdriften ger alltså ingen klar säkerhetsfördel där heller.
Föraren kan också gasa iväg på vintern och inte märka att vägen är hal, eftersom fyrhjulsdriften "maskerar" vägbanan.
Fyrhjulsdrift kan betala sig…
Många bilköpare vill ha fyrhjulsdrift i sin bil och det kan ge högre andrahandsvärde. Även om fyrhjulsdriften skulle vara dyr att köpa till bilen får köparen ibland tillbaka pengarna när bilen säljs.
Fyrhjulsdrift var ofta dyrt förr, och det fanns ibland bara till de dyraste modellversionerna. Nu finns fyrhjulsdrift som tillval till många motoralternativ i flera storleksklasser, förutom i de allra minsta bilarna.
…men den kostar mer bränsle
Även om fyrhjulsdriften alltså kan "betala sig själv" är det du som bilägare som åker på att betala bränslenotan. En fyrhjulsdriven bil drar mer bränsle än en tvåhjulsdriven.
Moderna system kan ibland stänga av fyrhjulsdriften när den inte behövs och göra bilen tvåhjulsdriven. Det sparar en del bränsle.
Högre förbrukning innebär att fyrhjulsdrivna bilar är sämre för miljön. Det motverkar helt klart målet att minska koldioxidutsläppen.
Bättre fäste
När alla fyra hjulen tar hand om drivningen är chanserna större att du tar dig ur knepiga situationer, till exempel på sista biten upp till fjällstugan. Men kom ihåg att däcken och inte minst bilens markfrigång – alltså avståndet mellan marken och bilens kaross – är minst lika viktigt. Fyrhjulsdrift hjälper inte om bilen är "strandad" och hjulen snurrar i luften.
Viktigast: Fyrhjulsdrift ska inte ersätta bra däck
Det allra viktigaste är att ha bra däck på bilen. Det är mycket viktigare än att ha fyrhjulsdrift – det visar flera olika undersökningar. Fyrhjulsdrift ska alltså inte användas som en ursäkt för att åka på dåliga däck eller året runt-däck.