Förhandsvisning av Polestar 4
Polestar hoppas att 4 ska ta över stafettpinnen från 2 som global storsäljare. Vågat med en bil som saknar bakruta. Det gäller att planen lyckas för det hårt skuldtyngda bolaget.
Teknik
Polestar 4 delar teknik med Zeekr 001 (vi har provkört) och batteristorlek och motorer är identiska med Zeekr i effekt och prestanda. Batteriet på 100 kW ska vara tillräckligt för 50+ mil, enligt uppgift, men det får verkligheten utvisa. Motorerna är på 200 kW (272 hk) styck och 4 går att få antingen som bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven med dubbla motorer.
Komfort
Polestar har skippat bakrutan på 4 till förmån för mer plats, och mer plats finns det nog. Är du över 180 centimeter är det ändå inget baksäte för dig, framför allt på långa turer. Golvet är högt (på grund av batterierna under) och dynan är låg i förhållande. Det finns heller inte tillräckligt med utrymme under förar- och passagerarstol att få in stora fötter. Det gör knä- och benvinkeln stökig. Därmot kan du njuta av ett gigantiskt panoramaglastak som är standard. Ryggstödslutningen bak är avslappnat trevlig och går att
luta ännu mer på elektrisk väg. Framstolarna är sköna men det är inga Volvo-stolar … Det är mer fokus på sportighet än komfort.
Förarmiljö
Avskalat i klassiskt skandinaviskt Polestar-manér med rena ytor och paneler fritt från knappar och vred (på gott och ont). Lyckligtvis finns det ett förarinstrument framför föraren som inkluderar information om hastighet, batteri och räckvidd. När den används av olika assistanssystem kan en virtuell miljö visa andra trafikanter, aktuella körassistansfunktioner och navigationsinformation. För att minska distraktion förmedlar en head-up display med 14,7 tums stor projektionsyta i vindrutan framför föraren viktig
fordons-, telefoni- och navigationsinformation, vilket ytterligare hjälper till att förbättra förarens uppmärksamhet. Ett smart "snöläge" för head up-displayen skiftar textfärgen från vit till gul och förbättrar
på så vis sikten i snöiga miljöer.
Köregenskaper
De ska vara vassa men vi får återkomma när vi har fått lov att köra bilen.
Infotainment
Infotainmentsystemet i Polestar 4 drivs av Android Automotive OS och Snapdragon Cockpit Platform, och har nu en 15,4 tum stor liggande skärm. Google är inbyggt vilket betyder at du får Google-assistenten, Google Maps och Google Play. Trådlöst Apple Carplay är standard.
Ett ljudsystem från Harman Kardon finns som tillval med tolv högtalare och en förstärkare på 1 400 Watt.
Ytterligare två nackstödshögtalare adderas till respektive framsäte med tillvalet Nappa-uppgradering – som ökar det totala antalet högtalare till 16 stycken. Som med andra Polestar-modeller kan 4 OTA-uppdateras med den senaste mjukvaran.
Bagageutrymme
526–1 536 liter. Det finns en frunk på 15 liter där du med nöd och näppe får plats med en laddkabel.
Dragvikten är 1 500 kilo för bakhjulsdrivna modeller och 2 000 kilo för fyrhjulsdrivna diton.
Säkerhet
Eftersom Polestar är ett derivat av Volvo är säkerhetsgenerna är inbyggda i företaget. Polestar har, enligt företaget, ledande säkerhetsteknik inifrån och ut – testad enligt samma höga standarder som alla andra Polestar-modeller. Sju krockkuddar ingår.
Polestar sätter hög tilltro till intelligent säkerhetsteknik, som SuperVision Advanced Driver Assistance System från Mobileye. Totalt ingår tolv kameror, en radar och tolv ultraljudssensorer som standard. Detta
inkluderar en förarövervakningskamera, som endast vidarebefordrar data utan att spela in video, för att övervaka förarens ögon och huvudrörelser för att hjälpa till att undvika incidenter relaterade till trötthet eller om föraren förlorar medvetandet. En sensor känner av om förarens händer håller i ratten och hjälper förarövervakningssystemet att hålla föraren aktivt engagerad i körningen vid behov.
Utrustningsnivåer
Välj mellan bak- eller fyrhjulsdrift för 60 000 kronor. Sedan finns det Pilot-paket, Plus-paket och Pro- paket att köpa till. Performance-paketet går endast att beställa om du har en Dual motor-version.
Waykes omdöme
Polestar 4 måste ses ur ett globalt perspektiv, för det är där som den kommer att verka. För den svenska marknaden är den mer en nischbil som inte riktigt fyller en funktion mer än som statusmarkör.
Fakta Polestar 4 Long range Dual motor
- Batteri: 100 kWh brutto, 94 kW netto
- Effekt: 400 kW/544 hk
- Vridmoment: 686 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: Upp till 580 km
- Max laddeffekt AC/DC: 11/22 kW/200 kW
- 0–100 km/h: 3,8 sek
- Toppfart: 200 km/h
- Förbrukning: 18,6–21.0 kWh/100 km
- Grundpris: 760 000 kronor
- Rival: Zeekr 001