Förhandsvisning av Ford Explorer
Ford Explorer - En elbil att räkna med
Ford har satsat stort på elbilar, något som kostar enorma summor pengar. De var först med en elektrisk pickup – F-150 Lightning – och Mustang Mach-E. Stora dyra bilar. För att hänga med och bredda utbudet har det bett VW om hjälp. Som med Mustang Mach-E väljer Ford att även här använde ett ikoniskt modellnamn för att ge skjuts till bilen. Ford Explorer är en elbil för den europeiska marknaden och ska byggas i en ny fabrik i Köln i Tyskland. Amerikanska Ford Explorer kommer att fortsätta finnas och säljas parallellt även i Europa.
Teknik
Än så länge har Ford inte delat med sig av några specifikationer när det kommer till europeiska Explorer men baserat på Volkswagen ID.4 borde du kunna räkna med ett batteri på 77 kWh och antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Antagligen med de nya och uppdaterade APP550-motorerna som VW presenterade i våras. De ger 286 hästar istället för 204 och 550 Nm mot tidigare 310 Nm.
Laddningen av batteriet lär vara det senaste som Volkswagen har, alltså 175 kW vid DC-laddning och 11 kW vid AC-laddning.
Totalt har Ford Explorer 12 ultraljudssensorer, fem kameror och tre radarsensorer för avancerad förarassistansteknik som ska hjälpa till med bland annat assisterat filbyte.
Komfort
Det finns komfortstolar som är väldigt lika de ErgoComfort-stolarna som finns i VW:s MEB-bilar. Skillnaden är att de i Explorer är klädda med Sensico-klädsel, vilket är Fords namn på veganläder (alltså plast). Komforten är god både fram och bak med gott om utrymme och
Förarmiljö
Körställningen är utmärkt även för längre personer med god skjutmån i ratten. Apropå den så har den fått ett nytt namn; ”squircle” av square och circle eftersom den är platt i ovan- och underkant och rundad på sidorna. Knappklustren på rattekrarna är Ford med funktionerna är VW.
Förarinstrumentet ser precis ut som Volkswagen men har tappat växelväljaren på högersidan. Den funktionen sköts nu med en rattspak, som i ID. Buzz.
Köregenskaper
Vi får återkomma här eftersom vi endast fått prova bilen stillastående.
Infotainment
Sync Move kallar Ford sitt infotainmentsystem. Det bygger på Volkswagen:s ID-mjukvara och gränssnittet har Fordifierats men inte så mycket att du inte känner igen VW:s typsnitt och ikoner. Det stora är väl att skärmen är flyttbar och kan blotta ett dolt förvaringsfack undertill. När bilen är låst är även skärmen det.
Bagageutrymme
450 liter med dubbelgolv standard. Dragkrok finns där RWD får dra 1 000 kilo och 4WD får dra 1 200 kilo.
Säkerhet
Otestad i Euro NCAP men VW ID.4 har till och med en Euro NCAP Advanced rating tack vare V2x, som betyder att bilen kan kommunicera med andra fordon i närheten som är uppkopplade med V2x. Därmed kan systemet varna för lokala faror i trafiken. Allt från räddningsfordon under utryckning till olyckor och vägarbeten.
Utrustningsnivåer
Explorer kommer väl utrustad i standardutförande. Önskar du mer utrustning kan du kliva upp till Explorer Premium och får då Matrix LED-strålkastare, handsfreebaklucka, interiörbelysning i tio färger, interiörlister i aluminium och full Sensico-klädsel. Tillval för Premium är 14-vägs elinställbara massagestolar fram medan panoramaglastak och elmanövrerad dragkrok.
Waykes omdöme
Allt beror på priset. Men designen är cool och med 4,5 meter är den tillräckligt kompakt för att vara rymlig inuti utan att ta för mycket plats i parkeringsrutor.