Exklusiv visning av KIA EV6
Kias första elbil som inte bygger på en fossil plattform är här. Den heter Kia EV6 och kan ladda andra elbilar. Eller tv-apparater. Här är en exklusiv visning av den eftertraktade bilen.
Kia EV6 teknik och funktioner
Kia ligger långt fram i elektrifieringen och var en av de första tillverkarna att lansera en elbil med en räckvidd på över 40 mil som inte kostade skjortan och halva mössan. Nu är de på gång igen. Denna gång med Kia EV6, en bil byggd på koncernens nya ”skateboardplattform” E-GMP (electric-global modular plattform).
Kia EV6 har varit en snackis länge och är ordentligt konkurrenskraftigt prissatt. Instegsversionen börjar på 569 900 kronor vilket efter bonus betyder att man får tillbaka en hundring på halvmiljonen. Alla svenska bilar har det stora batteripaketet på 77,4 kWh netto och kommer i tre olika motorversioner och totalt åtta olika utrustningsversioner i Sverige.
Med ett hjul i varje hörn och ett helt platt golv går det att bygga en rymlig bil inuti utan att den behöver vara fem meter lång. Men det är själva elbilstekniken som är den stora nyheten. Främst är det snabbladdningskapaciteten på 800V som i dag endast Porsche Taycan och Audi e-tron GT kan matcha. Att snabbladda från 10–80 procent går på 18 minuter. På bara 4,5 minuter får man hela 100 km i ”tanken”. För det andra kan Kia EV6 ladda andra elbilar. Typ. Med sin V2L-funktion (Vehicle 2 Load) kan man använda ladduttaget för att ladda andra grunkor. Som ett gigantiskt reservbatteri. Kia säger att bilen kan driva en luftkonditionering och en TV på 55 tum i 24 timmar. Det säger allt om vilka de riktar sig till i sin kommunikation. Total effekt på V2L är 3,6 kW.
Förarmiljön är spejsig och modern. En panoramapanel med dubbla 12,3-tumsskärmar visar instrumentering och infotainment. Mittkonsolen är svävande och huserar allt som vanligen finns där, bara förpackat på ett mer modernt sätt. Under mittkonsolen finns ett stort förvaringsutrymme som tyvärr delvis blir svåråtkomligt på grund av den utskjutande konsolen ovan.
Kia berättar att de använt så mycket återvunnet material i kupén som de bara kan. Upp till 100 PET-flaskor – i halvlitersformat. Men det känns mer som en gimmick eftersom man då måste ta ny plast till att göra PET-flaskor. Man löser inget, man flyttar bara problemet någon annanstans.
Kia EV6 interiör
Framstolarna är något av de skönaste jag har suttit i och av någon anledning har Kia designat dem för att avlasta alla kroppens tryckpunkter i nedfällt läge. Det känns som att man flyter. Lite underligt med tanke på att en av EV6 kan ladda från tio till 80 procent på bara 18 minuter.
Baksätet är ordentligt rymligt för benen. Även med framstolarna i sitt bakersta läge har man rejält med plats över för knäna. Dock är dynan lite låg men det kompenseras av att man kan skjuta fram fötterna.
Dragkapacitet
Ett annat viktigt steg är att dragkapaciteten är på 1 600 kilo. I dagsläget är det dock osäkert om det även gäller den rent bakhjulsdrivna versionen eller om det bara är 4WD-versionerna som får det. Batteriet måste också ha minst 35 procents laddning för att få dra maxlast.
Kias elbilar har traditionellt varit snåla i verklig trafik och EV6 ska inte vara något undantag. Att Kia ligger rätt i tiden råder ingen tvekan: Intresset för EV6 är enormt.
Fakta Kia EV6 RWD (4WD/GT)
- Batteri: 77,4 kWh (netto)
- Effekt: 228 (325/585) hk
- Vridmoment: 350 ((605/740) Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift (fyrhjulsdrift/fyrhjulsdrift)
- Räckvidd: 515 (490/406) km (WLTP)
- Maximal laddeffekt: 250 kW
- Max dragvikt: 1 600 kg (4WD-modeller)
- 0–100 km/h: 7,3 (5,2/3,5) sek
- Toppfart: 188 (188/260) km/h
- Förbrukning: 16,9 (17,9/21,9) kWh/100 km
- Pris: 569 900 kr (före bonus)
- Rival: Hyundai Ioniq 5
Text: Jens Trulsson