Wayke Satsar på Liveshopping för Bilar
Wayke är först ut i Norden med att satsa på liveshopping för bilar. Tillsammans med Cupra gick första liveshoppingeventet av stapeln den 26e januari 2022 och snacka om succé! “Det här är ett nytt, inkluderande sätt att köpa bil på och det här är bara början” säger Sofia Forsling, partneransvarig på Wayke.
Wayke är först i Norden med Liveshopping för bilar
Tack vare digitaliseringens framfart kan varumärken idag sälja sina produkter genom att live streama innehåll på sina sociala plattformar. Tv-shop var det gamla, liveshopping på sociala medier är det nya! Innan pandemin var det få som hört talas om liveshopping, men nu är det ett välkänt fenomen och det har blivit en etablerad form av marknadsföring som växer så det knakar.
För modebranschen är liveshopping etablerat och sker ofta tillsammans med en influencer. Du kan följa en sändning i telefonen eller på datorn och ser du något av intresse kan du med ett enkelt klick köpa hem produkterna. Att klicka hem en t-shirt är såklart enklare jämfört med en bil. Men den digitala försäljningen av bilar har på senare år ökat explosionsartat. Allt fler svenskar väljer att köpa sin bil online och den tydliga trenden visar att Sverige är redo för liveshopping för bilar. “Vi genomförde nyligen en undersökning där 66 procent av de som svarade sa att de kunde tänka sig att köpa nästa bil online.” berättar Sofia Forsling. Liveshopping för bilar förekommer redan i USA och Kina. Nu är tiden inne för bilbranschen i Sverige att haka på de stora nationerna.
Nordens första Liveshopping för bilar genomfördes med Cupra
Nordens första liveshopping för bilar genomfördes tillsammans med Cupra. Under ett 20 minuter långt livesänt program på Facebook demonstrerade Sofia Forsling tillsammans med Eva-Maria Elstner, ansvarig för digital kommunikation på Cupra Sverige, nya elbilen Cupra Born. Tittarna fick en unik inblick av Born och hade chansen att ställa frågor i livechatten till olika produktexperter. Under sändningen gick chatten varm med frågor, synpunkter och fina kommentarer. Sändningen har i efterhand fått flera tusen visningar och ett femtiotal personer påbörjade köp, men ingen gick hela vägen.
Trots att ingen klickade hem en bil fullt ut under sändning ser vi formatet liveshopping som ett utmärkt tillfälle att presentera olika bilmodeller och skapa en digital gemenskap med möjlighet att kommunicera med många potentiella köpare samtidigt. Förhoppningsvis, vid ett senare tillfälle, besöker tittarna en bilhall och genomför ett köp där eller online. Liveshopping är därför ett utmärkt komplement för både bilmärken och bilhandlare.
Tack vare den positiva responsen kommer Wayke fortsätta hålla liveshoppingevent för bilar i framtiden. Så håll utkik på våra sociala medier och hemsida för mer information om hur du kan delta.