VW pressar priserna med ny batteriteknologi i Kina
En stor anledning till att Volkswagen lyckades sänka priset på ID.3 i Sverige var att man introducerade ett mindre batteri än tidigare. Till alla Volkswagenälskares glädje ligger priset för en ny ID.3 nu under 400 000 kronor. I Kina har man däremot valt en annan strategi för att pressa priset ytterligare: Volkswagen har bytt ut det traditionella NMC-batteriet mot ett LFP-batteri.
LFP-batteriet är billigare att producera eftersom det inte använder metaller som nickel och kobolt. Däremot har det en lägre energitäthet, vilket kan resultera i kortare räckvidd. Förutom batteribyte är bilens specifikationer oförändrade. I Kina tillverkas ID.3 i samarbete med SAIC Motors och har ett startpris på cirka 160 000 kronor.
Huruvida Volkswagen kommer att ersätta NMC-batterier med LFP-batterier även i Europa återstår att se. Trots påverkan på räckvidden kan det vara en bra strategi för att tillgodose priskänsliga konsumenter som främst kör kortare sträckor.