Volvos elbilsförsäljning ökar med 66 %
Volvo cars går emot oddsen med imponerande försäljningssiffror i september. Bilmärket lyckades öka försäljningen av elbilar med hela 66 procent globalt, vilket visar att Volvos elbilsoffensiv börjar visa resultat.
Men trots en markant försäljningsökning för sina elbilar har Volvos bensindrivna mildhybrider minskat med 20 procent under samma period. Tack vare den positiva mottagningen av den nya elbilsmodellen EX30 har Volvo hittills sålt 560 922 bilar globalt, en ökning med 10 procent jämfört med samma period 2023.
– Marknaden är fortfarande volatil och osäker, men vi ser positiva signaler, särskilt i Europa, där vår elektrifierade portfölj med EX30 i spetsen har gjort ett starkt avtryck, säger Björn Annwall, kommersiell chef och vice vd på Volvo Cars.
När det gäller specifika modeller var Volvo XC60 fortsatt den mest sålda modellen globalt i september, med en försäljning på 18 096 bilar. Även XC40 och den nya EX30 bidrog starkt till Volvos elbilsframgångar, där EX30 ensam stod för 9 201 sålda bilar.