Volvo lanserar ES90 i Kina trots motgångar
Volvo lägger i en högre växel på den kinesiska elbilsmarknaden. Trots att modellen EM90 haft en svag start med endast drygt tusen sålda exemplar sedan lanseringen, väljer Volvo att lansera den nya modellen ES90 med förhoppningar på revansch.
Den nya Volvo ES90 kommer att presenteras i mars i Stockholm och är, liksom EX90, byggd på Volvos SPA2-plattform. Med lanseringen av ES90 vill Volvo visa konkurrerande västerländska biltillverkare att det är möjligt att lyckas på den kinesiska marknaden, trots den hårda konkurrensen. BMW och Mercedes har tidigare försökt men utan framgång.
ES90 ingår i premiumsegmentet och är utrustad med avancerad teknik och en rymlig interiör – egenskaper som är särskilt efterfrågade av kinesiska köpare. Med en fem meter lång kaross och en interiör inspirerad av EX90 ligger fokus på att erbjuda hög komfort. ES90 kommer att erbjudas i två versioner: en bakhjulsdriven modell och en fyrhjulsdriven, med en räckvidd på över 60 mil.
Efter lanseringen av ES90 kommer Volvo att fokusera på utvecklingen av EX60, en elektrisk motsvarighet till den populära XC60. EX60 blir den första modellen som byggs på Volvos nya SPA3-plattform. Det återstår att se hur Volvos el-offensiv kommer att tas emot på marknaden.