Tydlig trend - Bilarna i Sverige blir äldre
Wayke har tillsammans med fordonsanalysföretaget Vroom och Motorbranschens Riksförbund (MRF) analyserat den svenska vagnparkens utveckling och kan konstatera att bilarna i Sverige blir äldre. Svenska bilförare väljer hellre att laga sina gamla bilar än att skrota dem. Detta har lett till att antalet skrotade bilar är det lägsta på 14 år under årets första kvartal.
Enligt Transportstyrelsen har de fem miljoner bilar som rullar på våra vägar blivit ett helt år äldre. På två år har snittåldern gått från 10,4 till 11,4 år. Exporten av nyare bilar ökar i rask takt medan nybilsförsäljningen i Sverige sjunker. Begagnatmarknaden är nu hetare än någonsin.
"Svenskarna väljer att lappa ihop sina gamla bilar istället för att skrota dem och köpa en nyare. Jag tror att många skjuter så många köp de kan på framtiden just nu, särskilt sådana som kräver ett lån, man väntar och åker runt i sin gamla bil i förhoppningen att räntorna ska sjunka framöver", säger Martin Fransson, vd, Wayke.
Genom att exportera bilar till ett land som har en starkare valuta kan både säljare och köpare göra en riktigt lönsam bilaffär. Enligt Vroom har exporten av bilar som är yngre än fem år ökat med 52 procent under första kvartalet jämfört med samma period förra året. Diesel- och bensinbilar stod för 60 procent av de exporterade bilarna, laddbara bilar för 26 procent, vilket är under fjolårets nivå om 31 procent. Samtidigt har volymerna tilltagit så pass att antalet exporterade laddbara bilar ökat betydligt enligt Thomas Bergman, Försäljningschef på Vroom.
"De bilar som lämnar landet är överlag nyare och andelen 5 årsbilar stod jan-mar 2023 för 54% av exporten (ref: 46% jan-mar 2022). Utvecklingen påverkar naturligtvis den svenska begagnatmarknaden och utbudet av bättre begagnade laddbara bilar som utgör ett insteg till den laddbara välden för många privatkunder", säger Thomas Bergman.
Störst skillnad ser vi på de bilar som är ute till försäljning i Sverige enligt Wayke, de blir snabbt äldre och är nästan dubbelt så gamla jämfört med för fem år sedan. Snittåldern är nu 6,4 år för alla bilannonser och 7,2 för begagnatannonser. Enligt MRF får verkstäderna samtidigt allt mer att göra, även däckförsäljningen ökar då de gamla bilarna rullar vidare istället för att skrotas. Jobb som fälgrenovering, lagning och byte av rutor samt rostlagning ökar också. Något uppsving för amatörmekanikern tror Joachim Due-Boje, som ansvarar för Servicemarknad på MRF, dock inte på.
"Hobbymekaniker är en utdöende art i och med bilarnas digitalisering, många hade nog gärna sparat pengar genom att laga bilen själv men det är en utmaning med i stort sett samtliga felkoder sedan 2004 ungefär. En liten klick finns nog kvar och håller liv i våra 90-talare."