Svensk premiär för nya Hyundai Santa Fe

Svensk premiär för nya Hyundai Santa Fe

Köpa bil
Lästid 2 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 15 november 2024
Svensk premiär för nya Hyundai Santa Fe

Femte generationens Santa Fe är här och kan väl sägas vara den första folksuven som introducerades i Sverige. Sett till pris i alla fall. De senaste 22 åren har bilmodellen sålt över 450 000 exemplar i Europa.

Men den stora snackisen på nya Santa Fe är så klart dess helt omarbetade design som enligt pressmeddelandet “förenar funktionalitet med maximalt utrymme”. Karossen har förlängts något (45 millimeter) som både ska ge ökat bagageutrymme samt också ökad komfort för alla passagerare.
Hyundai har stoppat nya Santa Fe med toppmodern uppkopplingsteknik som ska göra resor både smidiga och underhållande.

Komfort är något som har stått i fokus under utvecklingen av nya Santa Fe. Exempelvis finns det ett relaxsäte (hämtat från Ioniq-bilarna) som låter förare och passagerare luta sig tillbaka och njuta av en nästan viktlös känsla, tack vare det integrerade benstödet, vilket gör även långa resor behagliga. Mittkonsolens namn “Bilateral Multi-Console” ska tydligen kunna “skapa smarta förvaringslösningar för både förare och passagerare, vilket hjälper till att hålla ordning och skapa en harmonisk atmosfär ombord”. Sätena på andra raden är elektriskt fällbaraoch ska ge “en extra nivå av flexibilitet och komfort för alla passagerare”.

Hyundai vill imponera med avancerade säkerhetsfunktioner som Smart Cruise Control, Highway Driving Assist, Forward Collision-Avoidance Assist och Lane Keeping Assist som ska hjälpa föraren att navigera genom utmanande trafiksituationer. Och med den smarta parkeringsassistenten går det till och med att hantera parkeringen från utsidan av bilen.

Chassit ska ha finjusterats jämfört med tidigare generationer, vilket resulterat i förbättrade köregenskaper och en smidigare, mer behaglig färd.

Tydligen har Hyundai glömt att uppdatera drivlinan på samma sätt som kaross och interiör. Kvar under huven sitter samma turbospis på 1,6 liter, dock med ett reducerat effektuttag, från 180 hk till 160 hk i nya Santa Fe. Vridmomentet på 265 Nm är detsamma. Elmotorns effekt har däremot hoppat från 44,2 kW till 72 kW och den totala systemeffekten räknas nu till 252 hk.

Och när andra tillverkare satsar på stora batterier för drivlinan har Hyundai lämnat kvar det gamla 13,8 kWh-batteriet. Räckvidden blir därmed inte mer än 54 kilometer. Exakt samma siffra som gamla Santa Fe. Även dragvikten är densamma på ett ton.

Nya Santa Fe har ett startpris från 689 900 kronor och de lovar omgående leverans.

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad fredag 15 november 2024
Publicerad fredag 15 november 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil