Studie visar: stort antal påbackningsolyckor i Sverige
Enligt en ny studie från Karlstads universitet, i samarbete med Chalmers industriteknik, sticker Sverige ut när det gäller antalet påbackningsolyckor. Påbackningsolyckor utgör totalt hela 12 procent av alla trafikolyckor med fotgängare, medan motsvarande siffra i länder som Frankrike och USA ligger på 7 procent. Detta väcker naturligtvis frågor om orsakerna bakom Sveriges högre andel.
– Olyckorna sker främst under helger, vanligtvis mellan 9–16, i dagsljus. Parkeringsplatser i stadsområden är särskilt utsatta. Trots att personbilar oftast är inblandade i dessa olyckor, är det lastbilar och bussar som orsakar flest dödliga påbackningsolyckor, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen och doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet.
Enligt studien är äldre kvinnor, särskilt de som använder hjälpmedel som rullatorer eller rullstolar, samt barn under 17 år, de mest utsatta grupperna. Förarna i dessa olyckor är mestadels män i åldrarna 18–54 år.
Det finns ingen enkel lösning för att minska antalet påbackningsolyckor. Studien understryker att flera åtgärder krävs, såsom förändringar i stadsplaneringen, tekniska hjälpmedel som backkameror och autobroms samt utbildning, för att minska olyckorna.
Om Sverige vill nå målen inom nollvisionen – att eliminera dödsfall och allvarliga skador i trafiken – måste påbackningsolyckor få mer uppmärksamhet i diskussionen om trafiksäkerhet, då de utgör en betydande del av olycksstatistiken.