Stockholm får klimatoptimerad asfalt
För första gången ska klimatoptimerad asfalt med inblandning av det fossilfria bindemedlet lignin testas på en högtrafikerad sträcka. Natten mellan den 18 - 19 september lade Svevia ny asfalt på en cirka 500 meter lång sträcka längs Norra länken mot Lidingö, Stockholm. I samarbete med Trafikverket har Svevia valt att använda klimatoptimerad asfalt på halva sträckan.
– Vi känner att vår klimatoptimerade asfalt nu är mogen för att testas på en högtrafikerad väg, något som aldrig tidigare gjorts i Sverige, säger Mattias Andersson, produktspecialist på asfalt, Svevia.
Den totala längden på sträckan längs Norra länken som har fått ny asfalt är 492 meter lång. Halva sträckan har lagts med klimatoptimerad asfalt i båda körfälten och halva sträckan med konventionell asfalt.
– Vi kommer tillsammans med Trafikverket att noga utvärdera och jämföra de båda sträckorna. Tillfället är optimalt då förutsättningarna för de två sträckorna är exakt likadana. Det ska bli mycket intressant att jämföra prestandan på vår klimatoptimerade asfalt och på den konventionella. De utvärderingar som vi gjort hittills har visat att vår klimatoptimerade asfalt med lignin som bindemedel håller samma kvalitet som en traditionell asfalt med bitumen som bindemedel, säger Mattias Andersson.
Den klimatoptimerade asfalten tillverkas i Svevias toppmoderna asfaltverk som drivs med bio-olja och grön el. Asfaltmassan består till stor del av återvunnen asfalt och lignin ersätter delvis det fossila bindemedlet bitumen. Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka. Genom att använda lignin i stället för det oljebaserade bindemedlet bitumen ger asfalten ett netto noll CO₂ avtryck.