Skrotningspremien får skarp kritik
Skrotningspremien som infördes av regeringen skulle vara ett incitament för att få fler svenskar att köpa elbilar. Premien, som erbjuder 10 000 kronor till de som skrotar sin gamla bil och köper en elbil, har fått skarp kritik och med all rätt. Endast 28 ansökningar om premien skickades in under den första månaden, vilket är långt ifrån de 5 000 per månad som regeringen hade förväntat sig.
– Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk. Med tanke på den tokiga utformningen var det förutsebart att intresset skulle vara svalt. Det är inte samma konsumenter som skrotar en bil för att få 10 000 kronor till nästa bilköp, som köper en elbil för flera hundratusen kronor, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Det stora problemet med premien är att de som skrotar äldre, billigare bilar inte har de ekonomiska förutsättningarna att köpa eller leasa en elbil som kostar betydligt mer än vad stödet erbjuder. Den låga premien ger i princip ingen subvention alls. Dessutom måste bilen även vara nybesiktad, vilket gör det svårare att utnyttja stödet.
– Att villkora stödet med att den som skrotat sin bil måste köpa eller leasa en elbil gör upplägget svårt att förstå. 10 000 kronor är bara en bråkdel av priset på en elbil, det faller nästan inom prutmånen, eller motsvarande en rabatt på 277 kronor i månaden på en bil som kostar allt mellan 4 000 och 10 000 i månaden att privatleasa. Det är inte en subvention värd namnet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det är tydligt att en mer generös elbilsbonus borde återinföras, likt den som regeringen slopade för två år sedan, för att påskynda övergången till ren eldrift. Sedan den togs bort har försäljningen av elbilar sjunkit rejält och regeringens nuvarande strategi har istället motsatt effekt. Allt fler svenskar väljer fossila bilar, vilket gör det såklart svårare för Sverige att nå sina klimatmål.