Sist på bollen: Alfa Romeos nya elbil Milano
Så har Alfa Romeo äntligen avtäckt sin första elbil och de kallar den Milano. Målen från tillverkaren är lika högt ställda som förväntningarna på den. Här är allt du behöver veta om Alfa Romeo Milano.
Vad är det med Alfa Romeo som har fått generationer av bilgalningar att älska märket? Jo, deras kompromisslösa attityd till design och motorer. Vad händer med ett märke som kastar allt det över ända och klär om en Jeep Avenger och döper om den till Alfa Romeo Milano? Mestadels är det nog en prisfråga. Det finns nog några märkesfantaster som nu faktiskt kan tänka sig en elbil men mestadels kommer nog köparna vara helt nya kunder som har väldigt lite koll på märkets historia.
Alfa Romeo Milano delar plattform och elektronik med kusinerna Fiat 600e, Jeep Avenger (vi har provkört den), Peugeot e2008 och Opel Corsa. Det betyder ett batteri på 54 kWh och en utlovad räckvidd på upp till 410 kilometer. Drivlinan kommer i två olika varianter med en basversion på 156 hk och en Veloce med 240 hk. Båda framhjulsdrivna.
Laddkapaciteten är 11 kW vid hemmaladdning och 100 kW snabbladdning. Trots den modesta snabbladdningen ska det lilla batteriet fyllas från 10–80 procent på bara 30 minuter.
För den som hellre kör bensin finns det en 48V-hybrid med en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter och 136 hk i antingen framhjuls- eller fyrhjulsdrivet utförande. En elmotor på 21 kW är inbyggd i växellådan. Alfa hävdar att upp till 50 procent av stadskörning kan göras helt utsläppsfritt och elmotorn ska även klara att skjutsa upp bilen i 150 km/h.
Storleksmässigt ska du tänka Volvo EX30 (vi har provkört den). Faktiskt är Milano sex centimeter kortare än EX30 och kan ändå stoltsera med klassens största bagageutrymme på hela 400 liter. 82 liter mer än EX30. Milano har även en frunk för laddkablarna men någon information om storlek finns ännu inte.
Alfa Romeo har bestämt att Milano ska vara det mest körglada alternativet i klassen och skryter med en mycket direkt styrkänsla. Den som någonsin har provat en modern Giulia förstår att det menar allvar. Sportversionen Veloce är sänkt med 25 millimeter, har extra biffiga krängningshämmare och en Torsendiff för att optimera greppet och väghållningen. Till detta ingår så klart 20-tumsfälgar och lågprofildäck.
Priset är ännu inte klart men Alfa Romeo säger att instegsversionen ska vara billigare än motsvarande Jeep Avenger.