Att konsumentbeteendet har förändrats till följd av covid-19 är det ingen som kan motsäga. Men att den globala pandemin skulle ha en så stor effekt på e-handeln var det inte många som kunde förutspå.
Den digitala transformationen för e-handeln har påverkat alla branscher, därmed även bilbranschen. Antalet svenskar som kan tänka sig att köpa bil på nätet har ökat med 43 procent det senaste året. Aldrig tidigare har vi sett så många svenskar klicka hem sina bilar som nu.
Det som många trodde skulle ske under en lång tid framöver har hänt enbart inom ett år. Vi ser hur stora delar av bilbranschen ställt om på väldigt kort tid, och digitala kliv har tagits på månader som troligtvis skulle tagit flera år i en normal värld.
- Att covid påverkar köpbeteendet och skyndar på digitaliseringen märkte många tidigt. Men att det skulle förändra hela bilbranschen så här fort och omfattande var det få, om någon, som gissade, säger Martin Fransson, vd på Wayke.
I januari 2020 deltog fler än 1000 svenskar med körkort i en undersökning där Wayke frågade hur stor sannolikheten var att de skulle köpa bil på nätet. Då svarade 44 procent att den var stor, när Wayke nu ställde samma fråga var det hela 63 procent. Detta är en tydlig indikation att konsumenternas förändrade beteende är redan här och traditionella försäljningsmodeller inom bilbranschen förändras i snabb takt.
Andelen som e-handlar har aldrig tidigare varit så hög som nu. 85% handlar på nätet i Sverige men att det enbart är fler yngre som klickar hem sina varor stämmer inte. Under Coronakrisen står äldre åldersgrupper för den största ökningen inom e-handeln. Inom bilbranschen ser man denna tydliga trend då 55-plus står för en större andel som köper sina bilar på nätet.
Kommer onlinebutiker ta över helt?
Även om allt fler svenskar köper sin bil på nätet kommer det nog att förbli viktigt i framtiden med både analoga och digitala lösningar. Det som har ändrats jämfört med tidigare är att allt fler konsumenter besöker marknadsplatser, bilhandlarens eller märkets hemsida för att få en bra bild av vad som finns på marknaden. Enligt en konsumentundersökning från Wayke svarade 39% av kunderna att det är oviktigt att träffa säljare men fortsatt viktigt att kunna provköra bilen innan köp. Detta styrker det faktum att en kombination av fysiska och digitala plattformar är den rätta vägen framåt för bilbranschen.
Det som pandemin har lärt oss är att vi står inför enorma utmaningar och de som anpassar sig bäst är också de som klarar sig bäst. Så länge företag, oberoende av bransch, kan ge konsumenter möjlighet att köpa på nätet på ett tryggt sätt så kommer e-handeln inte att minska i framtiden. Tvärtom! E-handel är det nya normala och kommer även vara det efter när coronaeffekten väl har lagt sig.