Range Rover Electric genomgår tester i extrem ökenhetta
Range Rovers första elbil lanseras nästa år, och för att säkerställa att den uppfyller de höga krav som både köpare och tillverkare ställer, genomgår den nu en rad extrema tester.
Den nya Range Rover Electric testas just nu i den stekheta öknen i Förenade Arabemiraten, där tempraturen kan nå upp till hela 50 grader. Syftet med testerna är att säkerställa att bilens prestanda och passagerarkomfort förblir på topp, oavsett klimat. Förutom tester i ökenhettan har bilen också testats i Sverige, då med temperaturer ner till 40 minusgrader. - se vår "provkörning av Range Rover" här
– Ett varmt klimat är en av de mest utmanande för batteridrivna fordon, eftersom det krävs både kylning av kupén och optimering av batteriprestandan samtidigt. Att köra på sand innebär dessutom ett behov av kontrollerat vridmoment vid låga hastigheter. Våra specialutvecklade system för dragkraft och termisk hantering arbetar i harmoni för att säkerställa att kraftleveransen förblir opåverkad, säger Produktutvecklingschefen Thomas Müller.
Trots satsningen på en ny drivlina jämfört med tidigare modeller väljer Range Rover att behålla sitt klassiska designspråk. Den elektriska modellen liknar till stor del dagens versioner. Elvarianten är utrustad med ett egenutvecklat vridmomentssystem, Intelligent Torque Management, som ersätter det traditionella ABS-baserade antisladdsystemet. Det nya systemet förbättrar greppet och minskar reaktionstiden från cirka 100 millisekunder till endast en millisekund.