Prognos: utsläppen kommer öka 2024
Utsläppen av växthusgaser 2023 var i stort sett densamma som 2022. Detta fastslår Trafikverket och deras prognos för 2024 ser mörk ut. Trafikverket menar att utsläppen kommer att öka i år på grund av reduktionsplikten.
Andelen bilar i trafik som drevs med biodrivmedel eller el låg på cirka 31 procent 2023, vilket var ungefär densamma 2022. Under 2023 rullade det något fler elbilar på vägarna, men biodrivsmedelsmängden var i princip oförändrad då reduktionsplikten var samma som 2022.
Utsläppen ökar 2024 för att reduktionsplikten sänks
Året inleddes med att reduktionsplikten sänktes för bensin och diesel från 7,8 procent respektive 30,5 procent till 6 procent för både bensin och diesel. Trafikverket menar därför att detta kommer bidra till att utsläppen kommer öka under 2024.
– Våra scenarier visar tydligt att det krävs både en fortsatt elektrifiering, effektivisering och en ökad biodrivmedelsandel för att nå målen. Enbart elektrifiering räcker inte, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.
Sverige kommer få det svårt att nå klimatmålen 2030
På grund av dagens användning av biodrivmedel kommer Sverige inte att nå klimatmålet om minst 70 procents minskning till 2030 av transportsektorns utsläpp. Målet omfattar transport exklusive inrikes flyg. Genom ESR tilldelas varje medlemsstat under åren 2021–2030 en årlig utsläppskvot för hela perioden och om vi inte når det får vi betala böter.