Prisfesten ger svensk baksmälla
Det säljs fler begagnade bilar än någonsin och priserna har nått nya nivåer. Men det är inte svenskarna som är vinnare av den utvecklingen.
Waykes nya siffror avslöjar en festlig period, men det är inte alla som jublar
Just nu är det glada dagar på begagnatmarknaden. Enligt Wayke har handeln fått se nya rekord både vad gäller försäljning och priser. Men det är inte svenska konsumenter som driver på, utan här ser vi snarare en minskad försäljning. De nya rekordpriserna förklaras av en ökad efterfrågan från utlandet.
Den Svaga Kronan och Begagnatmarknadens Dilemma
Sofia Forsling från Wayke förklarar hur den svaga kronan påverkar begagnatbilsmarknaden och svenska konsumenter.
I september såldes 9 procent fler begagnade bilar än under motsvarande månad ifjol och snittpriset låg på 274 000 kronor. Det är 10 procent högre än förra året och 25 procent mer än för två år sedan. Waykes Sverige-VD Sofia Forsling säger att det är den svaga svenska kronan som gör att allt fler utländska bilköpare blickar hitåt.
– Begagnatmarknaden dopas av en väldigt svag krona och räknar vi bort den ökade exporten så ser vi att försäljningen på hemmaplan sjunker. Priserna ökar även om vi tar hänsyn till inflationen i och med efterfrågan från euroländerna, vilket gör det dyrare för svenskarna att köpa bil samtidigt som räntorna på lån skjuter i höjden, säger hon och berättar att Sverige exporterade 71 000 begagnade bilar under första halvåret.
Exportboom och Negativ Effekt för Svenska Kunder
Vrooms analys avslöjar en kraftig ökning i export, men privatkunder i Sverige känner av nackdelarna.
De höga siffrorna innebär att exporten har varit 60 procent större under årets första sju månader, jämfört med året före. Årets export hittills har redan trumfat siffran för hela fjolåret. Det visar analysföretaget Vrooms sammanställning. Fredrik Backteman på Vroom poängterar också att exportsiffrorna dessutom släpar efter lite.
Laddbara Bilar Dominerar Exporten - En Utmaning för Sverige
Siffror visar att nyare, laddbara begagnatbilar lämnar Sverige i hög utsträckning, vilket påverkar den nationella andelen laddbara fordon.
Tittar man på vad vi exporterar står det klart att det främst är nyare begagnade bilar som säljs till utlandet. 66 procent av de begagnade exportbilarna från tioårsparken är yngre än fyra år, och nästan var fjärde bil, 23 procent, är laddbar. Det gör också att andelen laddbara bilar i Sverige påverkas. Endast 8 procent av hela den svenska vagnparken utgörs av laddbara bilar.
– Exportutvecklingen har tyvärr en negativ påverkan för privatkunden i Sverige. Utbudet av bättre begagnade laddbara bilar minskar samtidigt som priset ökar. Ingen gynnsam situation för kunder som vill in i den laddbara fordonsvärlden, säger han.