Premiär för fyrhjulsdrivna ID. Buzz GTX
Volkswagen har så klart döpt nya fyrhjulsdrivna ID. Buzz till GTX och de säger att det är den mest effektstinna folksbussen någonsin. Med starkare motorer, större batterier och en utökad dragvikt är detta precis vad många har väntat på.
ID. Buzz GTX får en effekt på 250 kW (340 hk) och motorer på både fram- och bakaxeln. Den lanseras i två versioner: med standardaxelavstånd och ett nytt 79 kWh-batteri (bruttoenergiinnehåll 84 kWh) och med förlängt axelavstånd i kombination med ett nytt 86 kWh-batteri (brutto 91 kWh). Batteriet på 79
kWh kan snabbladdas (DC) med upp till 185 kW5. Under optimala förhållanden kan batteriet fyllas från 10 till 80 procent på 25 minuter. 86 kWh-batteriet har en maximal laddningskapacitet på 200 kW4 (DC). Det större batteriet med 200 kW4 kan också laddas från 10 till 80 procent på mindre än en halvtimme.
Båda GTX-versionerna kan accelerera från stillastående till 100 km/h på cirka 6,5 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 160 km/h. Nya GTX-buzzarna får även utökad dragvikt tack vare fyrhjulsdriften.
ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd får dra maximalt 1 800 kg (bromsad, åtta procents lutning), medan ID. Buzz GTX med långt axelavstånd har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg. Den maximala släpvagnsvikten har därmed ökat med 800 kg respektive 600 kg. Det slutgiltiga godkännandet för den svenska 12-procentslutningen är ännu inte klart.
Nya utseenden
ID. Buzz GTX har fått lite nya exteriörattribut. Bland annat en stötfångare i GTX-design med svart luftintagsgaller i bikakemönster och nya luftstyrningselement på sidorna. Ett nydesignat varselljus är integrerat på sidorna av stötfångaren med två LED-trianglar ovanpå varandra i form av ett pilhuvud.
Dessutom ingår den nya 19-tums lättmetallfälgen Venlo i ID. Buzz GTX IQ.Light LED-matrix strålkastare standardutrustning. En ny lack i färgen körsbärsröd är exklusiv för GTX.
Mörkt är tydligen effekt hos VW som har anpassat interiören genom mörka färgtoner som ska framhäva den ”sportiga karaktären hos de mest kraftfulla ID. Buzz-versionerna”. Till exempel svart takklädsel. Även sätena har får GTX-specifik design.
Mer flexibla utrymmen
ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd finns nu både som 5-sitsig med 40/60-delad 3-sitsig soffa i andra raden eller som 6-sitsig med två separata säten i både andra och tredje raden. Långa ID. Buzz GTX kan även den konfigureras som fem- och sexsitsig, men finns dessutom i en sjusitsig version. Den sjusitsiga versionen har 3-sitsig soffa på andra raden och två separata säten i den tredje raden. Sätena i den andra raden kan flyttas 15 cm i längsriktningen med standardaxelavstånd och 20 cm med långt axelavstånd.
Passagerarsätet fram, yttersätena i den andra raden och sätena i den tredje raden är som standard utrustade med ISOFIX-barnstolsfästen.
Ny hård-och mjukvara
Volkswagen meddelar att en större hård- och mjukvaruuppdatering ska införlivas i GTX-modellerna, bland annat Chat GPT som ska komplettera röstassistenten IDA. Nyheter omfattar exempelvis head up-display (tillval) och nästa generations infotainmentsystem med ny menynavigering och grafik samt snabb processorkraft. Systemets pekskärm är nu 12,9 tum i stället för 12,0 tum. En annan nyhet är den belysta pekskärmen för temperatur- och volymreglering.
ID. Buzz med långt axelavstånd finns nu som tillval med panoramatak med smart glas som består av en flytande kristallfilm som är integrerad i flerskiktsglaset. Det gör att det kan växlas elektroniskt så att det är
transparent eller ogenomskinligt.
Marknadslanseringen av båda ID. Buzz GTX-versionerna kommer ske kring slutet på året och försäljningen förväntas starta till sommaren.