Porsche Taycan Turbo GT – ett elektriskt banvapen
Vad gör du när 958 hästar i en Taycan Turbo S inte är tillräckligt? Beställer en Taycan Turbo GT med 1 108 hästar så klart!
Tydligen var Porsche Taycan Turbo S inte tillräckligt snabb. Därför har biltillverkaren nu lanserat två banfokuserade versioner som heter Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den senare kommer med två stycken färska banrekord på Laguna Seca (för att klå Tesla Model S) och, så klart, Nürburgring. Tiden runt Nordslingan på 7:07,55 är rekord för snabbaste fyrdörrarsbil, oavsett drivlina.
Med 1 108 hästar, kolfiber och en mängd aerodynamiska detaljer sticker nya Porsche Taycan Turbo GT ut bland elbilar. En av dem saknar till och med baksäte för förbättra vikt/effekt-förhållandet för bankörning. Det är det berömda Weissach-paketet som går att beställa till Taycan Turbo GT som eliminerar sittplatserna bakom framsätena.
– Det är helhetspaketet som gör skillnaden. Turbo GT Weissach Package sätter nya standarder för nästan alla mätetal. Manöverbarheten och känslan av lätthet är otrolig, säger utvecklingsföraren Lars Kern.
Taycan Turbo GT har ett Attack Model som bygger på push-to-pass-funktion som ger upp till 120 kW extra effekt till förfogande i 10 sekunder. Den tillfälliga extra effekten visas med en nedräkningstimer på
kombiinstrumentet och visas dynamiskt med animerade ringar på hastighetsmätaren.
Ny elektronik i drivlinan
Både Taycan Turbo GT och dess namne med Weissach Paket är utrustade med en kraftfullare pulsomvandlare och har i utgångsläget 580 kW (789 hk). Med Launch Control ökar den siffran tillfälligt upp till 760 kW (1 034 hk), eller upp till 815 kW (1 108 hk). Det maximala vridmomentet i båda versionerna är upp till 1 340 Newtonmeter.
Taycan Turbo GT behöver 2,3 sekunder för att ta sig från stillastående till 100 km/h. Weissach Package kapar den tiden med en tiondel, alltså 2,2 sekunder. Skillnaden i acceleration från stillastående till 200 km/h är ännu större: 6,6 respektive 6,4 sekunder för Taycan Turbo GT utan/med Weissach Package, vilket är upp till 1,3 sekunder snabbare än Taycan Turbo S.
Lyxbil bantas till sportbil
Porsche har bantat Taycan Turbo GT med upp till 75 kg jämfört med Taycan Turbo S tack vare kolfiber som används bland annat för inklädnaderna av B-stolparna, ytterbackspeglarnas övre höljen och sidokjolarnas inlägg. Skalstolar i CFRP (kolfiberförstärkt plast), bagageutrymme i lättviktskonstruktion och bakluckan får du lyfta med muskelkraft. Elmotorer väger…
Porsche Active Ride-chassit med specifikt inställnäning för GT ingår i standardutrustningen. 21- tumsfälgarna är smidda och ekrarna har frästs ur på ett sätt som sparar vikt samtidigt som det ventilerar bromsarna mer effektivt. Keramiska bromsar är så klart också standard.
Taycan Turbo GT får så klart en ny frontspoiler med aeroblades och baktill sitter en adaptiv vinge med en Gurney flap i kolfiber.
Weissach Package
Den som vill ha det snabbaste väljer Taycan Turbo GT Weissach Package. Den kapar ytterligare en tiondel i accelerationen till 100 km/h (2,2 sek) och toppar 305 km/h istället för 290 km/h. Bland annat genom att kapa ytterligare 70 kilo från bilen gentemot ”vanliga” GT. Inget baksäte, mindre ljudisolering, inga mattor, ingen Sport Chrono, inga högtalare i bakdörrarna och annat glas. Sedan spexar Porsche till det med speciella emblem och lite kontrasterande sömmar.
Taycan Turbo GT-modellernas uppges få en räckvidd på upp till 555 km enligt WLTP. Priset? Från 2 770 000 kronor.