P39 är inte en Porsche, även om den ser ut som en
Brittiska ingenjörsfirman RML Group är specialister på att bygga racingbilar och prototyper och har haft fingret med i några av världens mest spektakulära fordon. Nu har de satt tänderna i en Porsche 992.1 Turbo S och planerar att bygga en serie med, vad de kallar, P39 för att fira att de fyller 40 år.
RML:s säger att de har byggt en Le Mans-inspirerad GT-bil utan kompromisser men som samtidigt kan erbjuda en typ av sofistikerad komfort. En bil som är lika bekväm på långturer om den är vass på banan.
Självklart har de prospektiva ägarna ett stort inflytande på sin bil men RML ser ingen anledning att ändra på grundbilens redan fina chassi, de har bara förfinat det. De har ökat på spårvidden en aning och sträckt ut axelavståndet med 35 millimeter, samt bytt ut alla karosspaneler från aluminium till kolfiber.
Så klart har P39 aktiv aero och ett DRS-system, liknande det som sitter på Porsche 992 GT3 RS. RML menar också att när P39 sänks till sitt banläge kan den generera mer marktryck än ovan nämnda Porsche.
Prestandasiffrorna gentemot 992.1 Turbo S är en markant ökning av marktryck men accelerationssiffrorna har bara kapats med några tiondelar. Då är de 32 sekunder som P39 kapar på Turbo S varvid runt Nürburgrings Nordslinga en betydligt större markör i form av prestanda. Enligt simuleringar ska den även ta fyra sekunder på 992 GT3 RS tid runt Nordslingan.
Effekten har blåsts upp från 650 standardhästar till 912 och vridet från 800 till 1 000 Nm.
RML erbjuder även en specialversion kallad P39 40SE som begränsas till en upplaga av tio exemplar och som har både track pack och performance pack inkluderat och som kommer i företagets signaturnyans RML Ruby Red.
Pris? Hahaha!