Oroande trend: nya bilar blir allt större och tyngre
Under de senaste åren har en tydlig trend växt fram inom bilbranschen. Bilmodeller blir allt bredare, högre och tyngre än tidigare generationer bilmodeller. Detta är problematiskt på grund av att trafikmiljön har inte följt med den snabbt växande trenden. Detta gör att vi står inför nya utmaningar, framför allt i våra storstäder.
Främsta problemet är att flertalet bilmodeller är nästan för breda för dagens parkeringsplatser. Ett exempel är BMW iX som är 223 cm bred med backspeglar. En svensk parkeringsplats är vanligen 2,5 meter bred. Enligt Transport & Environment växer nya bilars bredd i genomsnitt med 1 centimeter vartannat år.
Den ökade bredden på bilar skapar problem på trånga stadsgator då de kan blockera vägar och trottoarer, vilket gör det svårare för andra bilar och fotgängare att ta sig fram. Även risken för skada på bilen ökar desto bredare bilarna är.
Anledningen till att bilarna blir större är att det finns nya komfort- och säkerhetskrav som biltillverkarna måste förhålla sig till. Anledningen till att bilar i snitt har ökat 100-tals kilo beror på övergången till elektriska drivlinor. Batterier väger ofta flera hundra kilon, vilket har bidragit till att flera av dagens moderna bilar väger upp till 2 ton eller mer.
2013 låg snittvikten på bilar 1475 kg, medan 2023 låg den på 1696 kg. Ett tydligt exempel på viktökningen är en av branschens tyngsta bilar: nya Volvo EX90, som väger 2818 kg. Bilen är betydligt tyngre jämfört med Volvos tidigare bilmodeller som går på fossila bränslen.
Det finns ingen klar lösningen för att bryta den här problematiska trenden. Men helt klart måste man införa striktare regler kring bilens bredd och med ny teknik göra batterier mindre och lättare.
– Bilar har blivit bredare i årtionden och den trenden kommer att fortsätta tills vi sätter en striktare gräns. För närvarande tillåter lagen att nya bilar är lika breda som lastbilar, säger James Nix, Vehicles Policy Manager på T&E.