Nya Polestar 2 får bakhjulsdrift och 10 mils extra räckvidd
Polestar uppgraderar nr 2 och ger den större batteri, kraftfullare motorer, längre räckvidd, bättre laddning, ökad hållbarhet och bakhjulsdrift. Mums.
Polestar 2 får en rejäl uppdatering
Det är redan tre år sedan Polestar introducerade Polestar 2 och det har blivit dags för en omfattande uppdatering. Exteriört får 2 samma front som Polestar 3. Tillverkaren kallar området för Smartzone eftersom det är där som de har samlat bilens viktigaste aktiva säkerhetsfunktioner som framåtkameran och mellanregisterradarn.
– Det är vanligt i bilindustrin att ett facelift introducerar ytliga visuella ändringar som ofta förstör den ursprungliga intentionen med bilens designtema. Med nya Polestar 2 gick vi under ytan och uppgraderade nödvändig teknik och mekaniska komponenter i den elektriska drivlinan. Detta är den bästa Polestar 2 än så länge och med den uppgraderade frontdesignen med nya Smartzone, den snyggaste också, säger Polestars ceo Thomas Ingenlath.
"Nästa generations elektriska motorer"
Under skalet sitter nu nästa generations elektriska motorer och omvandlare vilket ger en rejäl knuff både i prestanda och effektsiffror. De versioner med en motor är numera bakhjulsdrivna av en helt ny elmotor med permanentmagnet och en omvandlare med kiselkarbid. Den nya motorn ger 220 kW (den gamla gav 170 kW) och den är optimerad för effektivitet och högt vridmoment (490 Nm mot tidigare 330 Nm). Tiden från 0 till 100 km/h går nu på 6,2 sekunder, en kapning med 1,2 sekunder. - Se även vår provkörning av "Polestar 2 Single Motor" här.
Versioner med Dual motor har fått en setup med mer bakhjulsdrift tack vare en omkalibrering av drivlinan. Numera är permanentmagnetmotorn på bakaxeln den huvudsakliga drivmotorn medan den helt nya asynkrona elmotorn på framaxeln agerar hjälpmotor. Systemeffekten ökar från 300 hk och 660 Nm till 310 hk och 740 Nm. Polestar 2 Dual motor fixar sprinten till 100 km/h på bara 4,5 sekunder. För att effektivisera drivlinan kan frontmotorn kopplas ur helt när den inte behövs.
Med Performance Pack är som tidigare 350 kW (476 hk) tillgängligt och 0–100 km/h går på 4,2 sekunder. De kunder som redan har en Long range Dual motor-version kan ladda ner en prestandauppgraderingen via OTA för en kostnad.
– Genom att byta från fram- till bakhjulsdrift och genom att omkalibrera vridmomentsration i versionen med dubbla motorer till en mer bakhjulsdriven känsla höjs körupplevelsen i Polestar 2 till en helt ny nivå, säger Joakim Rydholm, head of chassis development.
Även drivbatterierna uppdateras. Long range-versionerna får 82 kWh-batterier (tidigare 78 kWh) från kinesiska CATL och Standard range-versionerna har samma 69 kWh som tidigare men batterierna kommer nu från koreanska LG Chem.
Även snabbladdningen har setts över och kapaciteten för long range-modeller är nu upp till 205 kW medan standard range får klara sig med 135 kW.
Räckvidd
Alla versioner får ett rejält räckviddslyft tack vare de nya och förbättrade batterierna och motorerna. Long range dual motor får en räckviddsökning med hela 105 km till 592 km WLTP. Standard range single motor ska nu klara 518 km WLTP, en ökning med 40 km och Long range single motor ska nu klara hela 635 km WLTP, en ökning med 84 km.
Polestar är en av få tillverkare som gör en komplett livscykelanalys av sina fordon och trots de större batterierna och de kraftfullare motorerna i Long range-versionerna har tillverkaren lyckats får ner koldioxidavtrycket med 1,1 ton per bil från 7,0 ton till 5,9 ton. Detta tack vare förbättrad cellkemi i
batterierna.
Även standardutrustningen har setts över för att öka komforten. Numera är driver awareness standard, liksom BLIS med styrassistans, cross traffic alert med bromsassistans och rear collision warning och mitigation tillsammans med 360-kamera och automatiskt avbländande backspeglar. Även trådlös telefonladdning är numera standard på alla versioner.
Polestar 2 MY2024 går att beställa nu och priserna börjar på 559 000 kronor. Leveranserna ska börja i augusti 2023.
| Version | Drivlina | Batteri | Räckvidd | Effekt | Vridmoment | Pris |
| ---------- | ---------- | ---------- | ---------- | ---------- | ---------- | ---------- |
| Standard range Single motor | RWD | 69 kWh | 518 km | 272 hk | 490 Nm | 559 000:- |
| Long range Single motor | RWD | 82 kWh | 635 km | 299 hk | 490 Nm | 609 000:- |
| Long range Dual motor | AWD | 82 kWh | 592 km | 421 hk | 740 Nm | 674 000:- |
| Long range Dual motor
Performance pack | AWD | 82 kWh | 592 km | 476 hk | 740 Nm | 739 000:- |