Nya Porsche 911 är starkare och snabbare än någonsin

Nya Porsche 911 är starkare och snabbare än någonsin

Köpa bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad tisdag 28 maj 2024
Nya Porsche 911 är starkare och snabbare än någonsin

Porsche har uppgraderat sin ikoniska sportbilen 911 i grunden och gett den en ny hybriddrivlina.

Nya 911 Carrera GTS är den första gatlegala 911:an utrustad med ett superlätt prestandahybridsystem. Det nyutvecklade, innovativa drivsystemet med 3,6 liters cylindervolym ska, enligt Porsche, ge tydligt förbättrad körprestanda. 911 Carrera GTS accelererar från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h.

911 Carrera finns också tillgänglig direkt vid lanseringen av den nya modellen. Den drivs av en lätt modifierad 3,0-liters boxermotor med dubbelturbo som är kraftfullare än föregångaren. Nya 911 har också en uppdaterad design, bättre aerodynamik, uppdaterad interiör, uppgraderad standardutrustning och utökad uppkoppling.

Med nylanseringen av 911 har Porsche moderniserat fyra av sina sex modellserier på bara några månader: Panamera, Taycan, Macan och 911.

Hybridsystem från motorsporten

För de nya 911 Carrera GTS-modellerna har Porsches ingenjörer använt kunskap från motorsporten som grund för utformningen av hybridsystemet.

Det lätta och kraftfulla T-Hybrid-systemet har en nyutvecklad elektrisk turboladdare. En integrerad elmotor, placerad mellan kompressorn och turbinhjulet, ser till att turboaggregatet omedelbart kommer upp i hastighet. Därigenom byggs laddtrycket upp omedelbart. Dessutom fungerar elmotorn i turboaggregatet som generator. Den genererar en elektrisk effekt på upp till 11 kW (15 hk) som utvinns ur avgasflödet. Den elektriska turboladdaren utan wastegate möjliggör användning av endast en turboladdare i stället för de tidigare två, vilket ger en mer dynamisk och responsiv effektutveckling.

I drivlinan ingår även en permanentmagnetiserad synkronmotor som är integrerad i den nya, kraftigare åttaväxlade dubbelkopplingsväxellådan (PDK). Redan på tomgång stöder den boxermotorn med ett extra vridmoment upp till 150 Nm och ger en effektökning på upp till 40 kW. Porsche kopplar ihop de båda elmotorerna till ett lätt och kompakt högvoltsbatteri. Det motsvarar i storlek och vikt ett konventionellt 12-volts startbatteri, men lagrar upp till 1,9 kWh energi (brutto) och arbetar med en spänning på 400 V. För en optimerad totalvikt har Porsche monterat ett litiumjon lättviktsbatteri för bilens 12-voltssystem.

Hjärtat i T-Hybrid-drivningen är en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor. Högspänningssystemet gör det möjligt att driva köldmediekompressorn elektriskt och därmed bygga bort remdrivningen, vilket gör motorn betydligt mer kompakt. Detta skapar utrymme ovanför kraftenheten för pulsomriktaren och DC-DC-omvandlaren. En större borrning på 97 mm och en ökning av slaglängden till 81 mm ökar cylindervolymen med 0,6 liter jämfört med föregångaren. Motorn har kamaxelstyrning VarioCam och ventilstyrning med vipparmar. Den upprätthåller det ideala blandningsförhållandet mellan bränsle och luft över hela karakteristikfältet.

Även utan elektrisk support har boxermotorn en effekt på 485 hk och ett vridmoment på 570 Nm. Totalt uppgår systemeffekten till 541 hk och 610 Nm. Effektökningen jämfört med föregångaren uppgår till 61 hk. Viktökningen jämfört med föregångaren är endast 50 kilo.

911 Carrera har alltjämt en 3,0-liters boxermotor med dubbel turboladdning. Även denna motor har genomgått en omfattande översyn. Bland annat har den nu övertagit laddluftkylaren från Turbo-modellerna, som nu sitter direkt under bakluckans galler, ovanför motorn. Turboaggregaten i nya 911 Carrera var tidigare reserverade för föregångarens GTS-modeller. Med dessa ändringar uppnår Porsche samtidigt en minskning av utsläppen och en effektökning till 394 hk samt ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Nya 911 Carrera accelererar från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chrono-paket) och har en topphastighet på 294 km/h. Jämfört med föregångaren innebär detta en förbättring på 0,1 sekunder respektive 1 km/h.

Förbättrad fjädring och aktiv aerodynamik

Även chassit på 911 Carrera GTS har genomgått en omfattande översyn. För första gången är bakaxelstyrning standard. Porsche har även integrerat krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) prestandahybridens högvoltssystem. Detta möjliggör användning av ett elektrohydrauliskt styrsystem som är ännu mer flexibelt och exakt. Sportchassi med variabel dämpning (PASM) och 10 mm lägre markfrigång ger GTS-typiska köregenskaper.

Porsche har strömlinjeformat exteriördesignen hos 911 med noga utvalda uppdateringar som förbättrar sportbilens aerodynamik och prestanda. Till exempel har Porsche integrerat alla ljusfunktioner i Matrix LED-strålkastarna på 911 vilket har gjort det möjligt att ta bort de främre varselljusen och skapa utrymme för större kylluftsintag i bilens front.

Modellspecifika avgassystem är elegant integrerade i de markanta diffusorfenorna. Ett sportavgassystem finns som tillval till 911 Carrera-modellerna. 911 Carrera GTS-modellerna är som standard utrustade med ett GTS-specifikt sportavgassystem.

Baksäte är numera tillval

För coupéversionerna har Porsche som standard utformat interiören i nya 911 som tvåsitsig. En 2+2-säteskonfiguration finns som tillval utan extra kostnad.

För första gången har 911 ett helt digitalt kombiinstrument som erbjuder upp till sju visningar, inklusive en exklusiv Classic-display inspirerad av den traditionella Porsche-instrumenteringen med fem instrument, varav en central varvräknare.

Svenska priser från 1 350 000 kronor

Porsche erbjuder nya 911 Carrera från 1.350.000 kronor, priserna för 911 Carrera GTS börjar på 1.790.000 kronor. Leveranserna av 911 Carrera börjar efter sommaren.

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad tisdag 28 maj 2024
Publicerad tisdag 28 maj 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil