Ny prestandakombi från Audi i begränsad upplaga
Nuvarande generation RS 6 närmar sig slutet av sin livscykel och Audi vill kapitalisera på sitt rika tävlingsarv. Nu släpper Audi RS 6 GT i begränsad upplaga på 660 exemplar.
En av de ballaste Audi-bilar som någonsin byggts är den legendariska tävlingsbilen Audi 90 quattro IMSA GTO från 1989. Hans-Joachim Stuck och Hurley Haywood sopade banan med konkurrenterna och vann hela sju av 13 tävlingar 1989. En säsong sedan pensionerades bilen för Audi ville prioritera DTM.
2020 presenterade Audi RS 6 GTO Concept som designats av lärlingar i designstudion. Resultatet var så poppis att Audi nu bestämt sig för att bygga 660 exemplar en RS 6 GT med tydlig inspiration från GTO-konceptet.
Utseendemässigt skiljer sig RS 6 GT från sina vanligare syskon där grillen och luftintagen går helt i högblankt svart, vilket får bilen att verka ännu lägre och bredare. Vertikala stag i frontspoilern, ett nytt luftintagsgaller och en kraftfull frontsplitter integrerad i stötfångaren förstärker det vässade utseendet.
Mycket kolfiber
För första gången använder Audi en helt nydesignad motorhuv helt i kolfiber. Integrerade luftutsläpp bakom framhjulen minskar lufttrycket i hjulhusen och förbättrar kylningen av bromsarna. Sidotrösklar och backpegelkåpor är också tillverkade i kolfiber.
22-tumsfälgar i sexekersdesign är special för RS 6 Avant GT och bakom dem sitter kolfiberbromsar för ordentlig stoppkraft. Dubbelvingen på bakluckan ser ut att vara hämtad direkt från motorsportavdelningen och är faktiskt plockad nästan rakt av från konceptet.
RS 6 GT är inget för skidåkaren Jon Olsson eftersom den saknar takreling att fästa takboxen i. Audi säger att det får bilen att se lägre och sportigare ut. Det gör nog också att den smiter lite lättare genom luften.
På den svenska marknaden erbjuds enbart Heritage-versionen som inspirerats av IMSA GTO med traditionella Audi Sport-färgerna svart, grått och rött i kombination med Arkonavit lackering och högblanka vita fälgar.
Inuti bilen har du inte heller så mycket att välja på. Audi har bestämt att RS 6 GT kommer med RS designpaket plus som standard. Det betyder svart interiören med detaljer i rött och koppar. Lekamen hålls på plats av nya RS-skalstolar. På mittkonsolen står bilens serienummer i den begränsade upplagan av 660 bilar.
Inget mer pulver
Med tanke på utseendet skulle man kunna tro att RS 6 GT har fått mer effekt. IMSA GTO hade över 700 hästar som plockades ur en radfemma på 2,2 liter. Men den dubbelturboladdade V8-motorns effekt är densamma som i RS 6 performance. Alltså 630 hk och ett maximalt vridmoment på 850 Nm. Däremot har GT kapat en tiondel på tiden till 100 km/h, 3,3 sekunder mot 3,4 för performance.
Men Audi har pillat på kraftöverföringen och sportdifferentialen på bakaxeln har anpassats speciellt för RS 6 Avant GT. Körkänslan ska vara förbättrad och Audi säger att ”kunderna får sportiga, neutrala och mycket exakta köregenskaper.”
Det kan de även tacka det nya ställbara coilover-chassit som är exklusivt för RS 6 GT. Fjädringsgraden är högre och de trippeljusterbara dämparna och styvare krängningshämmare (30 procent styvare fram och 80 procent bak) minskar krängningsrörelserna. Tänkt att öka körglädjen när du busar loss.
Precis som förr i tiden plockas RS 6 GT av bandet i den vanliga fabriken i Neckarsulm och fraktas till specialfabriken Böllinger höfe där slutmonteringen sker. En fabrik som annars hanterar Audi R8, Audi e-
tron GT quattro och RS e-tron GT i små serier. Alla GT-specifika detaljer monteras för hand av sju specialutbildade tekniker.
Pris? Räkna med närmare två miljoner kronor. Och väntelista.