Nu finns Ford Ranger som laddhybrid
Fords nya Ranger PHEV levererar kompromisslös prestanda med full dragkapacitet, nyttolast och terrängegenskaper, samtidigt som den kan köras helt på el.
Ett vridmoment på upp till 690 Nm och en räckvidd på över 45 km ska göra den senaste Ranger-modellen ännu mer användbar. Ranger PHEV introducerar också Pro Power Onboard till Ranger-serien, vilket gör det möjligt för kunderna att driva verktyg på upp till 6,9 kW direkt från det inbyggda batteriet i stället för att behöva en generator.
Förutom Wildtrak- och XLT-serierna introducerar Ford Pro den nya modellen som en PHEV-exklusiv Stormtrak Launch Edition.
Den helt nya laddhybrid-drivlinan 2,3 kombinerar Fords 2,3-liters Ford EcoBoost-bensinmotor och 10-växlad automatlåda med en elmotor på 75 kW och ett batteri på 11,8 kWh (netto). Vridmomentet på 690 Nm är det högsta av alla serietillverkade Ranger-bilar någonsin, och med 279 hk producerar laddhybrid-versionen mer effekt än en Ranger 3,0-liters V6-turbodiesel.
En ny modulär hybridväxellåda integrerar Ranger PHEV:s elmotor i kopplingslådan för att möjliggöra hybridkörning. Batteriet tar mindre än fyra timmar att ladda med en enfas 16-ampereladdare för att leverera en räckvidd på över 45 km i endast EV-läge.
Ranger PHEV-förare kommer även fortsättningsvis att kunna lasta upp till ett ton, och bogsera upp till 3 500 kg och samtidigt dra nytta av förtroendet i terräng som levereras av Rangers senaste e-4WD-system, fördelningslåda med valbara drivlägen och bakre differentialspärr. Drivbatteriet är förpackat mellan specialkonstruerade ramskenor.
Ranger PHEV tillverkas i Silverton, Sydafrika, och de första kundleveranserna förväntas ske under våren 2025.