Nu är begagnat hetare än någonsin
I tider av ekonomisk osäkerhet i Sverige har en intressant trend tagit form: allt färre väljer att investera i nya bilar, vilket tydligt återspeglar bilarna på våra vägar. En rapport om bilarnas utveckling, framtagen av Wayke i samarbete med Vroom och Motorbranschens Riksförbund, pekar på att genomsnittsåldern för bilar har ökat under de senaste åren.
Snittåldern på svenska bilar ökar
Enligt Transportstyrelsen noterades det lägsta antalet skrotade bilar på 14 år under årets första kvartal. Av de cirka 5 miljoner bilarna i Sverige har snittåldern ökat från 10,4 till 11,4 år på bara två år. Säljare och köpare tycks, enligt Waykes VD Martin Fransson, vara försiktiga och avvaktar med att köpa nya bilar i hopp om att räntorna kommer att sjunka i framtiden.
– Svenskarna väljer att lappa ihop sina gamla bilar istället för att skrota dem och köpa en nyare. Jag tror att många skjuter så många köp de kan på framtiden just nu, särskilt sådana som kräver ett lån. Man väntar och åker runt i sin gamla bil i förhoppningen att räntorna ska sjunka framöver, säger Waykes vd Martin Fransson.
Analyser från Wayke visar att de bilar som är till försäljning nu är betydligt äldre än för bara fem år sedan. Snittåldern för alla bilannonser är nu 6,4 år, medan den för begagnatannonserna är 7,2 år.
Intresset för den svenska begagnatmarknaden når rekordnivåer
Faktorer som den svaga svenska kronan och en ökad export av nyare bilar har också bidragit till den äldre bilparkens tillväxt. Orderingången av nya bilar har halverats under året, och samtidigt har exporten av bilar yngre än fem år ökat med imponerande 52 procent under första kvartalet, enligt Mobility Sweden och Vroom.
Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom, framhåller att det finns ekonomisk vinning för både säljare och köpare genom att sälja bilar till länder med starkare valutor. Exporten till euroländer ökar markant, och intresset för den svenska begagnatmarknaden når rekordnivåer.
– Det finns mycket pengar att tjäna för både säljare och köpare genom att sälja bilen till ett land som har en starkare valuta. Exporten till euroländer ökar påtagligt och intresset för svenska begagnatmarknaden är rekordhög, säger Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom.
Sammanfattningsvis
Ekonomiska svårigheter i Sverige leder till färre nybilsköp och en ökning av genomsnittsåldern på bilarna. Människor håller kvar vid sina äldre bilar och väljer att reparera istället för att köpa nya. Den svaga svenska kronan och ökad export av nyare bilar påverkar också trenden. Ekonomiska faktorer och exporttrender bidrar idag till att äldre bilar blir mer eftertraktade på den svenska marknaden.