Mercedes nya prestandacoupé gör 0 – 100 km/h på 2,8 sekunder
Mercedes-AMG har presenterat en ny toppmodell i sin GT-serie med ett nästan löjligt långt namn: AMG GT 63 S E Performance Coupé. 0,1 sekunder snabbare än Formel 1-derivatet AMG One.
Mercedes-AMG GT Performance V8 Bi-turbo supermegasnabb coupé… Äh, jag tappade bort mig. AMG Långnamn Coupé har en hybriddrivlina med både V8 och elmotor vilket ger bilen en blixtsnabb respons. 0–100 km/h går på bara 2,8 sekunder. Det är en tiondel snabbare än Mercedes hyperbil AMG One och snabbare än någon AMG-modell tidigare.
AMG GT Coupé kör med en 4-liters dubbelturbo V8 fram under den långa motorhuven och har en elmotor på bakaxeln..
Bilen är mekaniskt fyrhjulsdriven och både V8- och elmotorn kan driva på båda axlarna. Elmotorn driver primärt på bakaxeln och ger en bra knuff vid acceleration. Skulle hjulen spinna loss förs kraften blixtsnabbt över till framaxeln via kardanaxeln.
Systemeffekten är brutala 816 hästkrafter och det totala vridmomentet är upp till 1 420 Nm. Därav den blixtrande accelerationen. 0 – 100 går på bara 2,8 sekunder och toppfarten är 320 km/h.
Snittförbrukningen anges till 12,3 l/100 km. Antar att de inte räknat in några 0-100-repor i den siffran…
En laddhybrid
Bilens batteri är specialutvecklat för att kunna ge hög prestanda och både kunna lagra och ge ifrån sig energi snabbt. Principen är densamma som i Formel 1 där ett ständigt laddat batteri ser till att det alltid finns extra resurser när de behövs.
Var och en av de 560 cellerna är omgivna av en speciell kylvätska som effektivt kyler cellerna på individnivå och ser till att temperaturen alltid är optimal. Batteriet som är på 6,1 kWh kan ge upp till 150 kW (204 hk) i snabba toppar. Det går också att köra bilen på ren el i 13 kilometer. Laddningen sker via en 3,7 kW ombordladdare eller genom högeffektiv bromskraftåtervinning i fyra steg.
AMG Långnamn Coupé använder sig också av aktiv aerodynamik. En kolfiberprofil under/framför motorn som sänks med upp till 40 mm och bidrar till att suga fast bilen mot underlaget i farter över 80 km/tim och dels i form av en utfällbar bakspoiler med fem olika positioner.
I standardutrustningen ingår AMG Active Ride Control, en fjädring med semi-aktiva krängningshämmare, samt aktiv bakaxelstyrning. Keramiska bromsar runtom ska hjälpa till att hejda framfarten och mackor med dimensionen 295/35 R 20 fram och 305/35 R 20 bak håller bilen på vägen.
Som namnet GT antyder är detta en långfärdssportbil och interiören är därför gjord för att ge en skön upplevelse även på långa sträckor. Baksäte är valfritt.