Mercedes höjer hastighetsgränsen för automatiserad körning nivå 3
Det snackas mycket om autonoma bilar men än så länge är de långt ifrån att vara en verklighet. I Tyskland har BMW och Mercedes experimenterat med automatiserad körning enligt SAE nivå 3 under en tid men hastigheten har varit begränsad till 60 km/h. Nu höjer Mercedes den gränsen till 95 km/h.
Det är funktionen Drive Pilot där Mercedes har introducerat nästa nivå av villkorligt automatiserad körning nivå 3 i Tyskland och de amerikanska delstaterna Kalifornien och Nevada. Uppgraderingen gör att fordonet nu kan följa ett annat fordon i upp till 95 km/h på motorvägen. Certifieringen förväntas vara klar i slutet av 2024 och försäljningen kan då påbörjas under 2025.
Priset för Drive Pilot i Tyskland är 5 950 euro och för de bilar som redan är utrustade med funktionen kan de uppgraderas kostnadsfritt. Mercedes säger att Drive Pilot nu är världens snabbaste nivå 3-system i en serietillverkad bil.
Detta system är ett så kallat villkorat automatiserat system som innebär att föraren fortfarande är ansvarig för fordonet men under tiden som systemet är aktivt och i drift kan föraren göra annat, till exempel arbeta, läsa, kolla på film eller surfa på internet. Men, så fort systemet begär måste föraren vara beredd att ta över.
Drive Pilot är tillgängligt i Mercedes senaste version av S-klass men ska även kunna fungera i EQS via en OTA-uppdatering. Systemet är än så länga endast godkänt på vissa motorvägar.
I Tyskland är högsta tillåtna hastighet för villkorad automatiserad körning nivå 3 130 km/h och Mercedes uppger att de siktar på att kunna nå den milstolpen i slutet av årtiondet genom att ta steg för steg med fokus på säkerhet.
Mercedes bilar med Drive Pilot-funktionen aktiverad varnar andra trafikanter genom turkosa markeringsljus som visar att Drive Pilot är i drift. De turkosa markeringsljusen är integrerade i fram- och baklyktorna samt backspeglarna.