Lojaliteten till elbilar undersökt. Så byter svenska bilägare drivmedel
Enligt en ny rapport från analysföretaget Vroom är elbilen det populäraste valet när privatkunder köper en ny bil (elbilar utgör en tredjedel av marknaden) och tillsammans med laddhybrider utgör de mer än hälften av nybilsmarknaden. Men trenden är att andelen elbilar minskar något medan andelen laddhybrider ökar, enligt ett pressmeddelande.
Vroom har undersökt lojaliteten till drivmedel bland elbilsköpare på privatmarknaden. I analysen studerades tidigare elbilsägares val av drivmedel vid nästa bilköp. Två grupper studerades, köpare av nya bilar där tidigare bil också var nyköpt och köpare av begagnade bilar där tidigare bil också var köpt som begagnad.
Hela 85 procent av de som tidigare ägt en elbil valde att köpa en elbil igen vid sitt senaste köp, vilket är en liten minskning från 87 procent året innan. 7 procent bytte till laddhybrid, en ökning från 5 procent föregående år. Bensinbilar valdes också av 7 procent av kunderna, medan övriga drivmedel, som diesel, stod för endast 0,3 procent.
De personer som gick från en elbil till en bensinbil i väldigt hög utsträckning hade en privatleasad elbil (84 procent). Vid nybilsköpet valde 68 procent återigen privatleasing som finansieringsform. Lojaliteten till finansieringsformen är alltså stark. Under perioden har leasingkostnader stigit – särskilt för elbilar. Detta kan vara en förklaring till att några väljer att byta från en elbil till en bensinbil.
Lojaliteten till elbilar är något lägre bland begagnatköpare, men den är på väg uppåt. Ungefär 44 procent av de som tidigare ägt en begagnad elbil valde en begagnad elbil igen, vilket är en ökning från 40 procent föregående år. Samtidigt har andelen som bytte till laddhybrid ökat till 16 procent, från tidigare 13 procent. Andelen som valde bensin- och dieselbilar har minskat och utgör nu 37 procent, jämfört med 45 procent året innan.
Att lojaliteten ökar och att 6 av 10 väljer att stanna kvar på den laddbara marknaden stöds av ett växande utbud på begagnatmarknaden, där fler elbilsmodeller i olika prisklasser görs tillgängliga. Försäljningen av begagnade elbilar från bilhandeln ökade med 80 procent under perioden, vilket motsvarar cirka 16 000 fler bilar.
Trots att lojaliteten till elbilen ökar hos begagnatkunder, är den betydligt lägre än hos nybilskunder. En förklaring kan vara att begagnatkunder ofta är mer priskänsliga och letar efter det mest ekonomiska alternativet, där en bra affär går före valet av biltyp. Det kan också bero på att utbudet av fossilbilar är större än utbudet av laddbara bilar på begagnatmarknaden.
Vroom skriver i sin rapport att de förväntar sig en fortsatt ökning av lojaliteten för begagnade elbilar, i takt med att begagnatmarknaden fylls på med fler laddbara alternativ i olika prisklasser.