Konceptbilen VW ID.CODE ska ta kina med storm
Volkswagen riktar nu sin uppmärksamhet mot Kina. Genom konceptbilen ID.CODE hoppas det tyska bilmärket kunna etablera sig ordentligt på den kinesiska elbilsmarknaden och konkurrera på allvar med de inhemska biltillverkarna.
Kina är utan tvekan världens största bilmarknad och med ID.CODE strävar Volkswagen efter att ännu bättre tillgodose de kinesiska kundernas behov. ID.CODE har ett helt nytt designspråk och är utvecklad för helautomatisk körning enligt nivå 4.
Den slående estetiken hos ID.CODE, med sina kraftfulla och svepande linjer som påminner om en Gran Turismo, förstärks av dess funktion som en plattform för avancerade AI-stödda ljus- och displaysystem. Interiören är också omarbetad för att förena den verkliga och virtuella världen, vilket ger en unik mobilitetsupplevelse för föraren och passagerarna.
– ID. CODE ger en första inblick i Volkswagens framtid i Kina: med ny design, ny teknikstandard och en heltäckande varumärkesupplevelse – särskilt inriktad på våra kinesiska kunders behov och önskemål. Tillsammans med våra kinesiska partners inleder vi en ny era av mobilitet i Kina, säger Thomas Schäfer.
Bilen gör sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, från den 25 april till 4 maj, och förväntas bli ett viktigt steg för Volkswagens närvaro och framgång på den kinesiska marknaden.