Köpa bil som gått långt – detta ska du tänka på
Det finns gott om "långmilare" till salu. Bilar som rullat riktigt långt lockar med en låg prislapp, men det finns vissa saker att se upp med.
Det är lätt att bli avskräckt av en bil som rullat riktigt långt. När en bil passerat 20 000 mil, eller kanske 30 000 mil, kan den där nybilskänslan kännas väldigt avlägsen.
Men det kan också vara precis tvärt om. Största fördelen med att köpa en långmilare, förutom att den är billigare, är att den kan vara extremt välvårdad.
Miltalet är inte allt – skicket är viktigast
Stirra dig inte blind på siffran på vägmätaren. Undersök bilens skick noggrant. En bil som rullat riktigt långt och är fullservad precis när den ska på en bra verkstad kan vara i betydligt bättre skick under ytan än en lågmilare där ägaren struntat i att serva bilen enligt plan.
En bil mår också bäst av att köras långa sträckor. Kallstarter och korta körsträckor med mycket kökörning sliter väldigt hårt på många av komponenterna. På längre sträckor hinner bilen bli ordentligt varm och det sliter mycket mindre. En bil som körts mycket på långfärd och som dessutom värmts upp med motorvärmare kan rulla extremt långa sträckor.
Detaljer som kan vara slitna på långmilare är till exempel förarstolen, ratten och växelspaken.
Lägg tid på research
Det kan vara en bra idé att ta reda på exakt hur bilen har körts. Lägg gärna lite tid på att kolla upp bilens historik – lusläs alla kvitton och kolla upp verkstadsstämplarna i serviceboken. Vem har gjort jobbet? Vad utfördes? Varför?
En bil som inte besiktigats eller servats i tid, eller som hela tiden får underkänt på besiktningen, är förmodligen inte särskilt välhållen.
En bil med lågt miltal kan se väldigt lockande ut med fräsch lack och nästan ny interiör, medan en bil som rullat långt istället kan upplevas som sliten. Men under skalet kan läget vara helt annorlunda.
Om du är osäker – kontrollera bilen på en verkstad eller hos ett besiktningsföretag innan du slår till. Det har du råd med eftersom bilen ändå är billigare att köpa än ett annat exemplar som rullat kortare sträcka.
Ingen garanti – köp en bil utan krånglig teknik
En bil som rullat riktigt långt har förstås ingen nybilsgaranti kvar, och den kan också ha rullat för långt för att maskinskadeförsäkringen ska gälla. Den brukar "ta slut" efter 10 000 eller 12 000 mil som längst.
Det innebär att du alltså inte har något bra skyddsnät om något dyrt skulle hända. Därför kan det vara bra att välja en bil med beprövad och pålitlig teknik och inte en bil med nyskapande och spännande finesser, även om det förstås är lockande att köpa en riktigt lyxig bil till lågpris.
Men med spännande och ny teknik är risken stor att bilen börjar strula – och det kan bli dyrt. Välj hellre en enklare bil och serva den på en verkstad du litar på för att hålla driftkostnaden nere.
Exempel på teknik som kan vara bra att undvika är invecklad elektronik, luftfjädring, motorer med komplicerad teknik (som cylinderavstängning) och avancerade automatlådor.
Taxi, tjänstebil eller hyrbil?
Om bilen rullat riktigt långt är det möjligt att den rullat som taxi, tjänstebil eller hyrbil. Det behöver inte alltid vara en nackdel. Chansen är stor att bilen servats enligt plan och att alla slitdelar har bytts ut.
Tänk på att en taxibil som rullat på landsbygden har förmodligen slitits mindre än en taxibil som rullat i stadstrafik.
Sammanfattning
- Du kan göra ett riktigt klipp genom att köpa en bil som rullat långt – så länge den har skötts ordentligt.
- Ta dig tid att kolla upp bilens historik noggrant, och ta reda på om den rullat som taxi eller hyrbil.
- Tänk på att du inte har någon garanti eller försäkring som täcker reparationer, så undvik bilar med avancerad teknik.
Foto: Bigstockphoto