Köpa bil för 200.000 kronor – detta ska du tänka på
Med en budget på 200.000 kronor finns det många bilar att välja mellan – både begagnat och nytt. Men det gäller att planera sitt bilköp klokt och noga överväga familjens behov. Att till exempel gå ner lite i bilstorlek kan spara tusenlappar varje månad. Följ våra råd och gör ett riktigt smart val av bil!
•Med en budget på 200.000 finns alla förutsättningar för att göra ett bra bilval. Grattis!
•Men analysera noga vilket transportbehov du har. Går det att klara sig med en mindre bilmodell?
•Tänk igenom om ny bil, begagnad bil eller privatleasing är bäst för dig.
•Idag finns begagnade laddhybrider och elbilar för under 200.000 kronor. Dags att göra ett smart miljöval?
Med 200.000 kronor på fickan är det förmodligen många bilmodeller som lockar, både begagnade och nya. Men det gäller att ha is i magen och noga tänka igenom sitt bilköp. Om du gör din hemläxa och är väl förberedd går det att spara tusenlappar både vid inköp och i månadskostnad.
Som vi berättat flera gånger är värdeminskningen bilägarens stora utgift. Det är dessutom en ”dold” utgift då man i praktiken inte ser hur tusenlapparna försvinner i rask takt – förrän det är dags att byta bil nästa gång.
Som en grov minnesregel kan man säga att stora, attraktiva varumärken inte tappar lika mycket i värdeminskning som de mera udda bilmärkena. Dyrare bilar tappar mer i värdeminskning de första åren. Det finns dock gott om undantag.
Värdeminskningen kan man som bilägare inte göra så mycket åt. Men ska man köpa begagnad bil så är det bra att veta att värdefallet är störst första året, sedan minskar det något under år två och tre. En fyra år gammal bil har ett lugnare och jämnare värdefall. Som begagnatköpare kan det därför vara en god idé att leta bland tre år gamla bilar, körsträckan är sannolikt rätt låg och man får mycket bil för pengarna.
Onekligen en lite udda modell, men den är attraktivt prissatt. Fundera dock på hur värdeminskningen ser ut för en så här annorlunda modell. Risken är att värdetappet blir stort de närmaste tre åren.
Bland det viktigaste man kan göra för att minska sina bilkostnader är att noga överväga storleken på bil. Har man siktat in sig på en Volvo V70 så ta en provtur med en V60 också – där finns många tusenlappar att spara. En mindre bil är inte bara billigare i inköp, den är sannolikt också billigare i drift med lägre bränsleförbrukning, lägre skatt och billigare försäkring.
Många klarar sig nog i de flesta fall med en relativt liten bilmodell. De gånger man behöver transportera större föremål kan det vara bättre att hyra en stor bil, eller ett släp.
På tal om försäkringar så är det alltid klokt att först ta reda på var premien hamnar, innan man köper bil. Beroende på ålder och bostadsort kan försäkringskostnaderna variera kraftigt.
Nytt eller begagnat – vilket är bäst? Rent ekonomiskt är det svårt att motivera en ny bil, jämfört med kostnaderna för en begagnad med några år på nacken. Som alternativ till att köpa nytt måste man också överväga privatleasing, som i en del fall kan vara ett ekonomiskt klokare val. Till nybilarnas försvar ska dock sägas att de innehåller den senaste tekniken med hög säkerhetsnivå – både passiv och aktiv – liksom motorer som är snåla och har bra avgasrening.
Dieselmotorer lönar sig bäst om man kör längre sträckor, det är en gammal regel som fortfarande gäller. Det nya skattesystemet ”bonus-malus” som börjar gälla 1 juli 2018 kommer att innebära högre skatt på nya bilar med hög förbrukning, och lägre skatt för de snålare modellerna med låga CO2-utsläpp. Detta gäller för nya bilar, inte begagnade.
Dieselmodellerna har hamnat i skottgluggen och det påverkar begagnatpriserna. För Volkswagens del betyder ”4Motion” fyrhjulsdrift, vilket kan vara bra att ha för framkomligheten – speciellt på vintern. Men både dieselmotor och fyrhjulsdrift ökar priset när du ska köpa ny bil, ta därför en funderare om det kanske inte räcker med bensinmotor och tvåhjulsdrift.
I en del svenska städer diskuteras miljözoner där äldre dieselmodeller sannolikt blir förbjudna. Vill man ha tillgång till dessa blivande miljözoner är alltså äldre dieselmodeller inget bra val. Miljözonerna har redan påverkat begagnatpriserna på äldre dieselmodeller och det är sannolikt att dessa faller snabbare än för bensinmodeller. Bor man utanför storstäderna och kör långt går det kanske att göra ett ”klipp” på en begagnad dieselmodell.
Vill man tänka på miljön och dessutom kapa sina bränslekostnader är en laddhybrid ett bra val. Volvo V60 D5 Twin Engine kom som årsmodell 2015 men begagnatpriserna ligger fortfarande från 300.000 kronor och uppåt, där får vi vänta ett par år till innan värdet är nere i 200.000 kronor.
Däremot går det numera att hitta Mitsubishi Outlander PHEV för strax under 200.000 kronor. Den japanska laddhybriden är mycket populär som tjänstebil och det gör att allt fler ”treåringar” hittar ut på begagnatmarknaden, då de flesta tjänstebilar köps in för en period på tre år. Körsträckan på eldrift är enligt NEDC-körcykeln 5,2 mil, men i praktiken kortare. Vintertid kommer man cirka tre mil på el, men bensinmotorn startar för att värma kupén. En fördel med Mitsubishi Outlander PHEV är att man kan montera dragkrok, ett måste för många familjer.
Har man möjlighet att ladda hemma är en elbil givetvis också ett alternativ. Renault Zoe (batterihyra tillkommer), Volkswagen e-Up och Nissan Leaf går att hitta under 200.000 kronor, men vi får vänta ett tag till på exempelvis BMW i3 och Volkswagen e-Golf som fortfarande ligger över budgetgränsen.
Säkerhetsnivån väger förstås tungt när man ska köpa bil. Kontrollera krocksäkerhet genom att besöka den svenska Euro NCAP-sidan (https://www.euroncap.com/sv). Det finns gott om femstjärniga modeller, så varför välja något annat än toppbetyg?
Som alltid vid bilköp gäller det att ha is i magen och en hel del tålamod. Den där begagnade bilen som är helt perfekt – med rätt pris – dyker förmodligen inte upp bara för att du önskar det. Det kan ta flera veckor och månaders letande innan drömbilen uppenbarar sig. Av det skälet kan det vara en god idé att prata med dina lokala bilhandlare och berätta vad du letar efter. När rätt bil byts in som begagnad är det du som får första telefonsamtalet.
Bästa priset för en begagnad bil hittar man hos de privata säljarna. Men garantier, trygghet och de finaste ”treåringarna” (före detta tjänstebilar) finner du hos bilhandlare.
Har man en budget på 200.000 kronor är rådet att välja en relativt ny bil. Slitaget är måttligt och reparationerna förhoppningsvis sällsynta. Eller så siktar man in sig på en ny bil i en mindre storleksklass, då får man både nybilskänslan och nybilsgarantier. Nöjet att äga en helt ny bil ska inte underskattas!