Katastrof för Volvo EX90 i älgtestet: ”besviken”
Älgtestet är sedan 37 år tillbaka världsberömt, fast av fel anledning. Ingen kommer ihåg alla bilar som klarat sig bra men alla kommer ihåg den som välte. Volvo EX90 sällar sig nu till de berömda.
Varje år samlar 59 journalister från 22 länder en mängd bilar i Tannis i Danmark för att utse årets bil. Ett flertal svenska motorjournalister befinner sig på plats och det gör så klart även Volvo EX90. Men det verkar som att det problemtyngda flaggskeppet för Volvo fortsätter att ha, just det, problem.
Vid undanmanöverprovet, även kallat älgtestet, var Volvo EX90 näst sämst. Bara 64 km/h.
– Väldigt tveksamt beteende, säger Tommy Wahlström i Vi Bilägares podd där han samlat journalisterna Jan-Erik Berggren från Teknikens Värld, Carl-Johan Lejland från Dagens Industri och Anders Helgesson från Vi Bilägare.
– Det var som en båt som skulle runt konerna, säger Jan-Erik Berggren i podden. Den tog inte hand om krängningarna alls. Det här är inte ett säkert beteende.
Anders Helgesson frågar om det är en för mjuk krängningshämmare fram men får till svar att ”det bara gungar” och ”det är väldigt mjukt på alla håll”. Enligt Jan-Erik Berggren aktiveras inte ens ESP, något som det borde göra.
Tommy Wahlström konstaterar att det ”visserligen är en stor bil, men att inte bromsa alls, utan bara häva sig fram och tillbaka”.
– Nej, det är inte Volvo. Det är inte bra, flikar Jan-Erik Berggren in.
Jan-Erik Berggren menar att EX90 borde ha reagerat mer på bilens beteende än på att själva greppet bibehölls. Han uppmanar Volvo att hjälpa föraren vid en undanmanöver.
– Jag är lite besviken, säger Tommy Wahlström.
Plattformsyskonet till Volvo EX90 heter Polestar 3 och uppvisade enligt Teknikens Värld ”fin stabilitet”, krängde knappt och ”den snabba styrningen imponerade”.
Sämst av alla var Byd Seal U som började sladda vilt redan vid 55 km/h.
Det var i oktober 1997 som Robert Collin gjorde Teknikens Världs undanmanöverprov världsberömt när han slog runt med då splitternya Mercedes A-klass. Genom Collins påtryckningar fick han Mercedes att ändra konstruktionen av bilen och införa nyheten ESP (electronic stability program). Det var även Collin som gav testet sitt nuvarande namn när han skulle förklara för tyskarna varför de gjorde undanmanöverprovet. Sä här beskriver Robert Collin i en krönika i Aftonbladet hur det gick till: ”En reporter på ledande tyska dagstidningen Süddeutsche Zeitung ringde upp mig två dagar efter körningen på Bromma. ”Vad var det du gjorde, egentligen”, frågade han. Jag förklarade: ”En undanmanöver, Ausweichmanöver”, på min bästa skoltyska. ”Som för att undvika att köra på ett barn som plötsligt springer ut på vägen.” Men så kom jag på – tyskar älskar älgar. Så jag la till: ”Eller en älg…”