Jaguars nya konceptbil Type 00 väcker starka reaktioner
Jaguar mötte en kritikstorm efter att videokampanjen för bilmärkets nya konceptbil publicerades på YouTube. Kritiker kallade kampanjen "woke". Nu har Jaguar presenterat den mycket omtalade konceptbilen Type 00 under Art Week i Miami. Precis som kampanjfilmen visades bilen upp i färgerna Miami Pink och London Blue. Det är tydligt att Jaguar vill göra ett starkt avtryck och väcka reaktioner.
– Jaguars rötter går att finna i originalitet. Sir William Lyons, vår grundare, menade att ”En Jaguar borde inte kopiera någonting”. Vår vision för Jaguar idag bygger på just denna filosofi. Nya Jaguar är ett varumärke byggt runt sprudlande modernism. Det är fantasifullt, djärvt och konstnärligt vid varje kontaktpunkt. Det är unikt och orädd, kommenterar Gerry McGovern, kreativ chef på Jaguar.
Konceptbilen som presenterades har utmanande former. Jaguar har valt att ersätta traditionella backspeglar och bakruta med kameror och skärmar i kupén.
Type 00 erbjuder en räckvidd på upp till 770 kilometer och möjliggör snabbladdning som ger 320 kilometers körning på bara 15 minuter. Priset för bilen kommer att ligga på över miljonen.
Som en del av strategin att bli ett renodlat elbilsmärke planerar Jaguar att lansera tre nya elbilar år 2026 efter introduktionen av Type 00. Alla nya bilar kommer att bära Jaguars nya logotyp, som redan har väckt enorma kontroverser på grund av sitt “woke” utseende.