Här är VW:s eldrivna GTI Clubsport
Det satt långt inne för Volkswagen att presentera en prestandaversion av ID.3, men nu är den här. ID.3 GTX får upp till 326 hästar!
GTX är ett prestandanamn från Volkswagen som fram till nu inneburit fyrhjulsdrift. Enligt VW är var femte ID.-bil en GTX-modell. Hittills har det dock endast varit ID.4 och ID.5 förärat att få bära namnet GTX men nu får linjen två nytillskott i form av ID.3 GTX och ID.7 GTX.
ID.3 är nu inne på sitt fjärde tillverkningsår och fick en första uppdatering under 2023. Med inträdet av Volkswagens nya motor APP550 passar de även på att uppdatera interiören med den nya infotainmentskärmen från ID.7.
Fast det mest spännande sitter på bakaxeln. APP550-motorn har i grundutförande 210 kW eller 286 hk.
Det är den som sitter i ID.3 GTX. Men VW har också vässat den till hela 240 kW (326 hk) vilket gör den till den starkaste elmotorn i Volkswagens program och stoppat den i en ID.3 GTX Performance. ID.-bilarnas motsvarighet till en Golf GTI Clubsport, som en av medlemmarna i Volkswagens ledningsgrupp uttrycker det. Och det är ingen liten komplimang för fenomenala Golf GTI Clubsport är en enastående rolig bil att köra.
Design och utrustning
ID.3 GTX skiljer sig från alla andra versioner i modellserien genom speciella detaljer i exteriördesignen. Den främre stötfångaren har ett nytt svart luftintag i bikakedesign och nya varselljuselement på vänster
och höger sida. Karossens svarta detaljer är i högblankt utförande. Detta gäller även de nydesignade sidokjolarna och den nya nedre delen av bakpartiet som är utrustad med diffusor. Nytt är också de 20 tum
stora lättmetallfälgarna ”Skagen” som är standard.
Även interiört har ID.3 GTX:ifierats. Sportstolar är standard och röda dekorsömmar på sätena och på multifunktionsratten ger GTI-vibbar. ID.3 GTX Performance adaptivt chassi som standard.
ID.7 GTX Tourer
ID.7 Tourer har precis börjat säljas och redan nu presenterar VW ID.7 GTX Tourer. Med fyrhjulsdrift och dubbla motorer driver motorer både framaxel och bakaxel.
Fronten på ID.7 GTX Tourer får en stötfångare med svart luftintag i bikakedesign och GTX-specifik ljusgrafik inklusive belysta VW-emblem. Alla svarta detaljer på karossen är i högblankt utförande inklusive sidotrösklarna och den nedre delen av den bakre stötfångaren i GTX-design. 20-tumsfälgen Skagen är standard.
Även ID.7 GTX får röda detaljer och kontrastsömmar i interiören. Planerad säljstart för ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sägs vara i sommar. Då får vi mer information, såsom priser och tekniska data.