Här är nya Porsche GT3 och GT3 Touring

För att fira 25-årsjubileet av Porsche gatlagliga GT3-serie släpper Porsche nu två GT3-modeller på samma gång: en med vinge och en utan.
De nya 911 GT3-modellerna har fått vässad design fram och bak samt anpassad aerodynamik. I båda varianterna ökas downforce och optimeras luftflödet av den nydesignade frontdiffusorn, den förbättrade frontspoilerläppen och de modifierade luftriktarfenorna undertill. Baktill har diffusorn, luftintagen och bakluckan fått ny design. Bakvingen på 911 GT3 har nya vinklade sidoplåtar.
Mycket teknik som gjorde debut på 992.1 GT3 RS har nu kommit till "vanliga" GT3. Till exempel de speciellt utvecklade, aerodynamiskt formade länkarmarna med dropprofil på framaxelns dubbla länkarmar. De ökar downforce i hjulhuset vid höga hastigheter och förbättrar kylningen av bromsarna. För bibehållen balans mellan fram- och bakaxeln även vid inbromsning från höga hastigheter har chassiingenjörerna konstruerat ett mekaniskt ”Anti-Dive-system” genom att placera den nedre länkarmens främre kulled lägre, vilket minskar krängningsrörelserna i längsled.
För första gången finns den populära Touring-versionen tillgänglig redan vid lanseringen. Beteckningen ”Touring” kommer från en utrustningsvariant av 1973 års 911 Carrera RS 2.7 och har varit en del av GT3-modellprogrammet sedan 2017. Modellens egenart är ännu mer utmärkande i nya 911 GT3 Touring, vilket återspeglas i den tydliga modellogotypen på bakluckan. 911 GT3 Touring gör avkall på den fasta vingen och bevarar därmed den tidlöst eleganta linjeföringen hos 911. En utfällbar bakspoiler med en avslutande Gurney-kant och en anpassad fendesign undertill ger modellen en aerodynamisk balans. Interiören bjuder på en högkvalitativ läderklädsel och en klassiskt sportig atmosfär. För första gången finns ett baksätessystem som tillval till 911 GT3 Touring.
Porsches testförare Walter Röhrl säger att "man märker tydligt att styrningen är ännu bättre avstämd än hos föregångaren, särskilt på kurviga landsvägar märker. Den kortare utväxlingen ökar också körglädjen på landsvägar avsevärt."
För första gången erbjuder nu Porsche Weissach-paketet till GT3. Då är krängningshämmare, kopplingsstänger och skyddsplåt på bakaxeln tillverkade av CFRP, liksom taket, sidoplåtarna på bakvingen, den övre delen av ytterbackspeglarna, backspegeltriangeln och luftriktarbladen i fronten. För första gången är instrumentpanelens ovansida täckt med reflexdämpande Race-Tex. Dörrarna är viktoptimerade invändigt med hjälp av dörrhandtag i CFRP och förvaringsfack med nätsidor. Burbåge i CFRP och lätta smidda magnesiumfälgar finns som tillval.
Till 911 GT3 Touring erbjuder Porsche ett lättviktspaket. Här är taket lackerat i exteriörfärgen och krängningshämmaren, kopplingsstängerna och bakaxelns skyddsplåt är tillverkade i glasfiberförstärkt plast. Även lätta frästa magnesiumfälgar och lätta dörrpaneler ingår i paketet. I kombination med den 6-växlade GT-sportväxellådan som ingår som standard används den förkortade växelspaken från 911 S/T. Att bilen utrustats med det särskilt lätta paketet indikeras med en plakett med texten ”Leichtbau” framför växelspaken.
Till 911 GT3 med fast bakre vinge finns Clubsport-paketet för bankörning att välja utan extra kostnad. I paketet ingår en fastskruvad bakre burbåge i stål, 6-punktsbälte för föraren och en handbrandsläckare.
Nya Porsche 911 GT3 och Porsche 911 GT3 Touring kan beställas från och med slutet av året. Priserna börjar på 2 250 000 kronor.